Het merk Aunt Jemima bestaat sinds 1889 en is gebaseerd op een stereotype zwarte 'mammie', een toegewijde, onderdanige dienaar die de kinderen van haar blanke meesters graag verzorgde en haar eigen kinderen verwaarloosde.
In de loop van de jaren was het merk verschillende malen gerebrand, maar voor velen bleef AuntJemima gezien als een symbool van slavernij. "Hoewel er in de afgelopen jaren hard is gewerkt om het merk op een gepaste en respectvolle manier bij te werken, realiseren we ons dat die veranderingen niet genoeg zijn," zegt Kristin Kroepfl, hoofd marketing van Quaker tegen NBC.
Onder druk van de vele protesten tegen (institutioneel) racisme en politiegeweld in de afgelopen weken, haasten veel bedrijven zich om hun solidariteit te betuigen met de Black Lives Matter-beweging. PepsiCo weet als geen ander wat het betekent om alleen lippendienst te bewijzen: in 2017 moest het merk zijn excuses aanbieden voor de video waarin Kendall Jenner met vrede brengt in een gespannen situatie tussen betogers en politie. Met een blikje Pepsi uiteraard. (Waarom mensen daar niet zo blij mee waren wordt helder uitgelegd in Teen Vogue.)
Het besluit van Quaker/PepsiCo kwam 24 uur nadat een video van @singkirbysing op Tiktok viraal ging.
(Zei hier iemand Zwarte Piet? Of Veronica Inside?)