Hoe ruiken letters? We kunnen letters zien, horen en voelen, welke geur zouden ze hebben? Dat onderzochten Rob Stolte van ontwerpbureau Autobahn en meesterparfumeur Mark Buxton. Het resultaat: drie unieke, en draagbare parfums die staan voor de eerste drie letters van het alfabet.
Op parfum gebaseerd schrijfsysteem
Om de geur van letters te vangen grepen Autobahn en Buxton terug op de oorsprong van ons alfabet, waarover Autobahn in 2018 al het prijswinnende boek A is van Os maakte. Daarin valt te lezen dat onze letters afkomstig zijn van in steen gekerfde afbeeldingen in de Sinaï woestijn: de A was een afbeelding van een Os, de letter B stond voor Huis en de C voor Boemerang. Dit gegeven vormde de basis voor het concept van de parfums en de naamgeving GLYPHS, dat ‘kerven of graveren’ betekent.
Os, huis, boemerang
Vanuit os, huis en boemerang ontwikkelde Mark Buxton drie geuren. De drie parfums zijn gevat in een penflacon, zodat je met het parfum rechtstreeks letters op de huid kunt schrijven. Elke flacon uit de GLYPHS-serie wordt geleverd in een handgesneden stenen houder, een verwijzing naar die eerste, uit steen gehouwen letters in de Sinaï-woestijn.
Avant-garde parfum
Buxton ontwierp parfums voor luxe merken als Givenchy, Van Cleef & Arpels, Comme des Garçons, Le Labo, Cartier en zelfs voor de film The Grand Budapest Hotel van Wes Anderson. ‘Geuren zijn niet uitdagend genoeg. Wij zijn de freaks die dat gaan veranderen’, antwoordt Buxton op de vraag waarom hij enthousiast is over GLYPHS. ‘Naar een project als GLYPHS is iedere parfumeur in de niche-parfumindustrie op zoek. Het is groter dan alleen een parfum, je vertelt er een verhaal mee. Het is geschiedenis in de maak.’
Crowdfunding
GLYPHS is op zoek naar donateurs en early adopters. Vanaf 1 mei kun je via Kickstarter bijdragen aan de realisatie van het project.