Doen is het nieuwe zijn
De trend voor 2015: in actie komen, maken, dóen!
De trend voor 2015: in actie komen, maken, dóen!
Doen = maken
De toekomst is aan de doeners. We hebben het dan niet over de van bovenaf opgelegde participatiemaatschappij, doen is een beweging van onderop. Het is het doen van burgers ("consumenten") en bedrijven die controle nemen over hun eigen bestaan. De doeners zijn een logische vervolgstap op de opkomst van de makers movement, de prosumers (invloedrijke consumenten) en de Pro-Ams, professionele amateurs die een beroep uitoefenen zonder formele opleiding of achtergrond; van cupcakebakker tot webbouwer of uitbater van een bed&breakfast.
Doen = mindset
We are what we make, aldus DIY-netwerk Kollabora. Maar doen is meer dan bouwen, breien of bakken; doen is ook een mindset. Doen is een broodfonds oprichten, een braakliggend terrein in gebruik nemen, een kledingbibliotheek, voedselcoöperatie of combinatie van fablab & bibliotheek in ruraal Friesland starten.
Ook om een bedrijf te runnen is de doe-stand essentieel. Nu de omstandigheden vragen om eindeloze flexibiliteit is het businessplan als basis van je bedrijfsvoering achterhaald; je hebt een idee en dat idee ga je uitvoeren. Onderweg leer je van je ervaringen en je klanten, en als dat nodig is stel je je plannen bij. Geen consultants die eens in de vijf jaar de bedrijfsstrategie vaststellen, maar met alle betrokkenen al doende strategieën ontwikkelen, testen, evalueren en bijsturen.
Doen = lifestyle
Doen is ook lifestyle. Sneakers, sportswear, werkmansbroeken, leren schorten met extra veel vakjes voor je gereedschap: alles draait om (de suggestie van) een actieve levensstijl. In het interieur duiken props uit het gymnastieklokaal op, in de keuken heb je de beschikking over een 6-pits gasfornuis, een rookoven, inmaakketel en uitbeengereedschap. Kantoorstoelen worden vervangen door hang-units, de schuur wordt werkplaats, het balkon een unit voor voedselproductie.
Kom, we gaan dingen doen! Happy 2015!