Winkelwagen

Close
Je winkelwagen is leeg.
Trends

Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Opnieuw een verzameling gratis* toegankelijke trendinformatie voor 2024. Over kleur, interieur, mode, materiaal, consumentengedrag, beauty, marketing, food... voor ontwerpers, marketeers, inkopers, reclamemakers, brand managers, copywriters, illustrators, vm'ers... Je bepaalt zelf wat relevant is voor jouw merk, stijl, klantgroep of situatie. En kijk vooral eens over de schutting bij een andere branche, heel leerzaam.

Work in progress; je input is welkom

*Gratis betekent in de meeste gevallen dat je je emailadres moet achterlaten. 

Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Wellness - body & mind

Well & Good onderzocht welke producten, platforms en concepten de wellnesswereld in 2024 domineren. Ze stelden vragen aan experts, doken in de data en struinden de markt af om de top 10 welzijnstrends te identificeren die ons leven het komende jaar zullen stroomlijnen en verbeteren – allemaal ten behoeve van ons lichaam en onze geest.

Wellness trends voor 2024
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Kleur, design & stories - Bru

Het trendteam van Bru - een Belgische leverancier van interieurstoffen - startte ooit als onderzoek naar kleur- en materiaaltrends in textiel. Inmiddels verkent het team veel meer gebieden van de visuele cultuur, en zijn niet alleen productontwikkelaars, maar ook marketeers en contentcreators betrokken bij het proces. Het resultaat mag er zijn: een inspirerend, prachtig vormgegeven online trendboek dat uiteenvalt in 5 verschillende thema's: Alice, Transformation, Super Natural, Know-stalgia en South Scene. Dikke aanrader voor stylisten, vormgevers, vm'ers en storytellers. 

Van harte aanbevolen
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Future Consumer 2025 (en 2024)

Altijd waardevol, de WGSN rapporten met 'consumer sentiments' en 'consumer profiles' en een lijstje met actiepunten die je helpen na te denken over je koers. WGSN onderscheidt onder meer The New Nihilists: They are overwhelmed by global problems and they have lost faith in the ability of governments or institutions to fix them, so they are seeking solace by stepping back from the world. Hallo autonomen!

Online te lezen en als pdf te downloaden - na achterlating van je emailadres.

Future Consumer 2025Future Consumer 2024
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Life maximized - Klarna Checkout

Klarna's trendrapport ziet 'Fandom Fashion' als belangrijkste shopping theme. Fans en toeschouwers halen het maximale uit events als concerten, sportwedstrijden en films met mode, make-up, vriendschapsarmbandjes (Taylor Swift) en everything pink (Barbie!).

Klarna identificeert ook twee andere duidelijke trends, 'Interior Expressionism' en 'Host With the Most'. Consumenten updaten hun woningen om vrienden en familie te ontvangen. Dat betekent kleur, unieke stukken, wavy decorations (hallo schulprandjes), geometrische kaarsen en statement woontextiel als kussens, dekens en vloerkleden. Om mensen thuis te kunnen ontvangen wordt flink geïnvesteerd in tableware en andere accessoires, van geurolieversprieders tot ijsemmers en glazen rietjes. 

Klaar met minimalisme
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

The future 100: trends & change to watch in 2024

VML Intelligence presenteert ‘The Future 100: 2024’, een jaarlijkse momentopname van de meest belangrijke trends om dit jaar in de gaten te houden. Hoogtepunten zijn onder meer:

  • Collectief opladen: er komt een verrijkend en sensitief jaar aan, waarin mensen worden aangemoedigd om zich beter te verbinden met zichzelf en anderen.
  • Identiteitseconomie: rond digitale persona's vormt zich een nieuwe economie
  • Dopamine verpakking: verpakkingen en merkidentiteiten s(t)imuleren dopamine, het ‘feel-good’ hormoon
trends & change to watch in 2024
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

De kleur van 2024: Peach Fuzz

Pantone bombardeert Peach Fuzz tot kleur van 2024: "Peach Fuzz brings belonging, inspires recalibration, and an opportunity for nurturing, conjuring up an air of calm, offering us a space to be, feel, and heal and to flourish from whether spending time with others or taking the time to enjoy a moment by ourselves," aldus de kleurenbaas in een persbericht (van bijna 2.000 woorden - het is wat veel allemaal. Hoe dan ook: een prachtige, warme tint (we zagen 'm al aankomen trouwens).

Het is de 25e editie van het Color of the Year-programma van Pantone, een van de meest succesvolle marketingcampagnes ever

Behind the scenes of Peach FuzzVeel meer kleur
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Alle kleuren van 2024 :)

Natuurlijk is Pantone niet de enige speler als het gaat om kleur - de meeste verfmerken doen ook hun voorspellingen. Elle Decor verzamelde een hele reeks Coty's (colour of the year) voor interieurs. Wat opvalt is de hang naar blauw: van bijna paars via teal naar een heel lichte, airy tint. Like! 

Iedereen een eigen kleur van het jaar
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Heimtextil: New Sensitivity

De textielwereld wordt sensitiever als het aan Heimtextil ligt. In het trendrapport 24/25 staat Textieltransformatie centraal, met uitgebreide informatie over en voorbeelden van plantaardige productie van textiel, de ondersteuning van textielcycli door technologie en het bio-engineered gebruik van natuurlijke ingrediënten. 

Tijdens de Heimtextil beurs kun je je verder verdiepen in de trends via talks, presentaties en de materialenbibliotheek. 

Download 'New Sensitivity'Heimtextil vindt plaats van 9 - 12 januari in Frankfurt am Main
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

The State of Fashion - BoF

Business of Fashion geeft, samen met McKinsey, opnieuw een doorwrochte outlook voor het komende jaar. Ruim honderdtwintig pagina's, verdeeld over drie hoofdstukken - economie, consumer shifts en fashion system - schetsen een beeld van wat ons te wachten staat. "Looking to 2024, fashion leaders are anticipating further headwinds and are uncertain about prospects for the year ahead." Het rapport is prima leesbaar, en ook interessant voor wie níet in een wereldwijde markt opereert. More executives expect to increase spending on brand marketing than performance marketing. Da's ook een shift. 

Download The State of Fashion 2024
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Online learing, influencers & creators

De afgelopen jaren hebben makers geleerd hoe ze kunnen optimaliseren voor het algoritme. De slinger zwaait het komende jaar terug: kijkers verlangen naar op persoonlijkheid gebaseerde, ongepolijste inhoud, aldus het trendrapport van Thinkific. Ook in het rapport:

  • waarom de meeste makers denken dat door AI gegenereerde content een blijvertje is en hoe je AI kunt gebruiken om te verbeteren in plaats van alleen maar te creëren.
  • Hoe makers sneller inkomsten kunnen genereren door gidsen, eBooks en minicursussen te maken (maar dat lijkt me geen nieuws.

Amerikaans, erg gericht op jongeren; ook voor andere 'creators' interessant om te lezen. 

Trends in de creators economy
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Food trends van De Buik

Van ingetogen maximalistisch tot betoverende texturen: de vijf food trends van De Buik lijken misschien niche, maar je herkent ze meteen. (Want inderdaad, donderdag ís de nieuwe vrijdag!)

Food trends voor 2024
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Kaastoerisme, hot honey en fromeliers

Het is een prima tijd voor kaas en andere melkproducten. De Cheese Academy, wie kent 'm niet, voorspelt een bloeiende markt omdat consumenten zich afkeren van zwaar bewerkt voedsel. Gefermenteerde en darmvriendelijke zuiveil (denk aan rauwmelkse kaas, karnemelk en Skyr) winnen aan populariteit, kaastoerisme wordt een ding en fromelier wordt een heus beroep: iemand "with expert knowledge of a cheese’s flavour profile, provenance and pairing recommendations". Oh, en we gaan allemaal aan de hot honey. 

Educatie opent portemonnees (dit geldt werkelijk voor iedere branche). 

Cheesy stuff
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

En wat vinden jongeren ervan?

Als je jongeren wil bereiken (zo tussen de 15 en 35 jaar) dan is het Grote Jongerenonderzoek beslist relevant. In dat onderzoek, van creatief bureau Wayne Parker Kent beantwoorden ze vragen over hun interesses, waar ze hun nieuws vandaan halen, hoe ze denken over adverteren, privacy en de Grote Onderwerpen van deze tijd. (Let op, niet millennials zeggen, die groep heeft inmiddels de veertig aangetikt.)

Het gedrag van jongeren onder de loep
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Schulprandjes

Afgelopen september waren ze opeens overal op de Maison&Objet: schulprandjes, op allerlei manieren toegepast. Van cute tot chic, van stoer tot speels. Ik vertel erover in de video New & Nice in Parijs - en Business Insider is het ermee eens: "Scalloped designs will make a huge return". 

Video New&Nice in Parijs, vanaf 9:15 minScalloped designs will make a huge return - Business Insider
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Loud luxury, grandpa core and jelly dressing: 2024 menswear predictions

Geen compleet rapport, wel een lezenswaardig artikel van Lucy Maguire voor Vogue. Eén van de trends die zij voorziet is het einde van quiet luxury. Consumenten zijn er alweer klaar mee, ziet ze. Voor een deel komt dat door de nieuwe iconen van mannenmode: sportsterren. Veel atleten geven de voorkeur aan gedurfde, opvallande kleding, met zware patronen of logo's.

Ook in het artikel: de opkomst van de "eclectic grandpa aesthetic" (ook genoemd in het Pinterest Predicts), bigger & baggier silhouetten en a shift to colour. 

“Fuck quiet luxury" 
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Interior Design Trends We’re Ready to Retire in 2023

Okee, geen trendrapport maar wel een lijst interieurtrends waar Architectural Digest helemaal klaar mee is. Beige en grijs, bijvoorbeeld. En planten die je niet in leven kunt houden. Oncomfortabel meubilair. En ook: being influenced

He-le-maal klaar meeBye bye beige
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Groenbranche Trends 2024

Vier stijltrends ontwikkelde Bloemenbureau Holland voor 2024: Meaningful Earth, Viva La Vida, Gentle Paradox en Playful Construction. De stijlen zijn gebaseerd op hoe we als mensen reageren op de crises (hallo tijdgeest) waar we mee te maken hebben. Gaan we vechten, schuilen, bevriezen of pionieren?

De stijltrends van Bloemenbureau Holland
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Consumer trends - Mintel

Met de aanhoudende gevolgen van de COVID-19-pandemie, de economische instabiliteit, toenemende politieke onrust en kunstmatige intelligentie om elke hoek, voelen veel consumenten zich overweldigd en afgeleid, wat resulteert in interessante gedragsveranderingen, zegt Mintel in dit rapport. 

Ze identificeren vijf trends die voor merken relevant zijn  – nu en in de komende jaren. Zo zijn menselijke vaardigheden en emoties nodig om het beste uit de technologische revolutie te halen; zullen we opnieuw beoordelen wat belangrijk is en zullen brands en consumenten op nieuwe manieren samenwerken om met onzekerheid om te gaan. 

Interessant leesvoer - in ruil voor je emailadres. 

Global Consumer Trends
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Trends in grafische vormgeving

Van multimedia en collage tot interactieve visuele ervaringen: de belangrijkste grafische ontwerptrends die de ontwerpindustrie het komende jaar zullen vormgeven. Collages, animaties, folklore en grunge: we gaan het allemaal zien - al dan niet vervaardigd middels AI.

Een blog van Envato
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Beauty trends in 2024 - Mintel

Marktonderzoeksbureau Mintel ziet drie mondiale trends die volgens hen een “diepgaande impact” zullen hebben op de schoonheids- en  verzorgingsindustrie in 2024:

  • Neuro-Glow: de symbiose tussen mentaal welzijn en fysieke verschijning 
  • Beaut-AI: Kunstmatige intelligentie zal de schoonheidsindustrie transformeren door deze persoonlijker, efficiënter en effectiever te maken
  • Verfijnde eenvoud: consumenten eisen effectieve, hoogwaardige producten 
Beauty en wellness in 2024
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Mode: Tagwalk trends & thema's

Tagwalk noemt zichzelf 'the fashion search engine' en is een geweldige online tool om snel overzicht te krijgen van thema's en trends in (high) fashion. De trends die Tagwalk voor zomer '24 identificeerde variëren van 'feathers' en 'babydoll' tot - daar is-ie weer - zilver.

Modetrends voor zomer 2024
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

TikTok trends: What's next

TikTok What's Next Report 2024 geeft marketeers inzicht in de veranderende wensen en behoeften van TikTok gebruikers. De belangrijkste trends die ze zien:

  • Curiosity peak - gebruikers komen via TikTok terecht op onderwerpen waarvan ze niet eens wisten dat ze erin geïnteresseerd waren
  • Storytelling unhinged - content op TikTok is ontworpen om opnieuw te worden geïnterpreteerd en erop voort te bouwen
  • Bridging the trust gap - campagnes en organisce content zijn kansen om merkvertrouwen en -waarden op te bouwen 
Voer voor makers en marketeers
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Contagious: marketing & advertising

In het rapport van Contagious (sowieso een goeie bron van informatie als het om marketing en reclame gaat) vind je

  • analyses van ontwikkelingen in het afgelopen jaar (waaronder AI en the end of 'social' media)
  • een overzicht van de beste campagnes van 2023
  • advies voor 2024 

Wat we kunnen leren van het success van de Barbie fim? When it comes to marketing, more is more. You can never have kenough.

Leerzaam & leuk leesvoer
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Roblox over Digital Expression, Fashion & Beauty

Voor GenZ is er niet per se een verschil tussen digitale en fysieke mode. Digitale mode blijkt zelfs essentieel voor het mentale welzijn en de zelfexpressie van gebruikers: ze kunnen zelf hun avatar vormen - lichaam, haarkleur en textuur, huidskleur, make-up, kledingstijl en karakter.

Technische ontwikkelingen zorgen er ondertussen voor dat de mogelijkheden tot zelfexpressie online steeds beter en genuanceerder worden. "As Roblox is moving towards more expressive avatars
which can closely mimic via camera people’s facial expressions — and in the future gestures — realistic emotions will also soon become a part of their selfexpression."

Roblox weet dingen
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

2024 Instagram Trend Talk

De Trend Talk 2024 focust op GenZ’s kijk op trends.  die het komende jaar de mondiale cultuur zullen stimuleren. Het rapport is gebaseerd op de resultaten van een onderzoek in de VS, het VK, Brazilië, India en Zuid-Korea. In de enquête werd gevraagd naar onderwerpen, kwesties en trends die belangrijk zijn voor Gen Z - van mode, beauty, sociale media, daten, vriendschappen en meer. 

Als het om mode en beuaty gaat zegt Generatie Z zicht te richten op duurzaamheid: minder nieuwe kleding, vaker outfits herhalen en lokaal winkelen. De top 5:

  • Buy Less New Clothes
  • Repeating Outfits
  • Shopping Local
  • Thrifting and/or shopping secondhand online or IRL
De goede voornemens van GenZ
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Food & hospitality trends

In het trendrapport van Carbonate gaat het over food & drinks, over hospitality in het algemeen, over packaging, marketing, (social) media en wat-al-niet-meer. 't Is Amerikaans, dus niet één op één over te zetten naar Europa, maar het zit bomvol inspiratie en leuke weetjes. Maximalist mood!

Food trend of the year: cross cultural cooking. De uitleg: "chefs in 2023 are rejecting the rigid idea of authenticity in exchange for something more reflective of the contemporary and diverse American experience, offering new combinations and menus that can't be easily labeled or contained." 

Maximalist mood for food
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Trends according to Pinterest

Mensen gebruiken Pinterest om plannen te maken voor de toekomst. Dat geeft Pinterest een uniek in wat heel binnenkort groot gaat worden.
Hier geen grote verhalen of diepe inzichten, maar zeker voor stylisten en vm'ers een nuttige bron van inspiratie. Zilver, strikjes, alles wordt bigger, bolder and bouncier, en we (dat wil zeggen: de millennials en GenZ) kiest voor fewer nights out on the town, more lazy mornings in bed.

Pinterest Predicts
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Christine Boland over zomer 2025

Niet gratis, wel geweldig: de trendlezingen van Christine Boland die anderhalf jaar vooruit kijken. 

Zo neemt ze je begin januari mee in de zomer van 2025: welke vormentaal en kleurencombinaties zetten dan de toon in fashion, lifestyle, retail en visual merchandising? En hoe vertaal je dat naar jouw collectie, merk of business? 

Aanbevolen!
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Etsy's trends voor begin 2024

De nieuwe decor-, stijl- en cadeauthema's die we de komende maanden veel zullen zien, gebaseerd op Etsy-zoekgegevens en bredere brancheprognoses. Het is Etsy, dus gaat het over cadeaus, decoratie- en stijlgrends. Oppervlakkig? Ja. Praktisch? Nou en of!

Voor (kleine) makers én inkopers
Trendrapporten voor 2024 (en beyond)

Meer van dit?

Geen trend-update meer missen? We hebben 'n nieuwsbrief!

Graag gedaanBeeld via Octaveo