Handmade highlights - Milan 2019
Weefsels, garens, lussen en franjes: trends in interieurtextiel.
Weefsels, garens, lussen en franjes: trends in interieurtextiel.
Alle zintuigen werden geprikkeld tijdens Milan Design Week 2019: we zagen veel presentaties met licht- geluid- en zelfs geureffecten. Craftscurator Irene Vermeulen richtte zich vooral op de tastzin en verzamelde voorbeelden van handgemaakt textiel in Milaan. Voor Stylink ontrafelt ze de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van weefsels, garens, lussen en franjes.
Een paar jaar geleden was niets zo camp als kamerbreed tapijt – om maar niet te spreken over tapijt op de wand en het plafond. Of jakkes, op de bedrand of badkuip. Niet was zo ouderwets als een wandkleed. Maar de tijden zijn veranderd: textiel en tapijt zijn weer helemaal terug. In Milaan knuffelden we muren, maakten we entrees via gedrapeerde gordijnen, struikelden we over talloze lagen tapijt, en bewonderden we wandkleden alsof het van Goghs waren.
Textiel is dus terug in het interieur, en neemt zelfs een centrale plaats in. Toonaangevende interieurarchitecten gebruiken textiel als een uitgangspunt, en niet als een finishing touch, als styling element. We zien dan ook textiel en tapijt op de gehele wand, of een wandkleed of paneel als accent. Behang is ook verkrijgbaar in textiel, of in reliëf gedrukt. Stoffen waarmee meubels worden bekleed zijn luxe en rijk – jacquard weefsels, fluweel en corduroy zijn oververtegenwoordigd. Maar ook dekens en plaids zijn belangrijke items voor de komende seizoenen; losjes gedrapeerd over bank of bed. Of omgeslagen als een grote sjaal – zoals besproken in ons artikel over trends voor winter 2019/2020 volgens Edelkoort.
In Milaan bestudeerden we textiel in detail, en zagen complexe weefsels en veel losse draden, zelfkanten en filamenten. Er wordt vooral veel aandacht besteed aan de structuur van een weefsel en de individuele draad – of die nog geweven, geknoopt of geborduurd is. Garens worden zorgvuldig geselecteerd en samengesteld; veel two-tone yarns en bundels garens, maar ook lurex garens en papieren strips. Felle en primaire kleuren worden veel gebruikt, maar vanwege de complexe gelaagdheid en structuur van de weefsels, ontstaat toch een uitgebalanceerd kleurbeeld.
Kleurstatements worden ook gemaakt door gebruik van ikat technieken of verfijnde jacquard weeftechnieken. Er is ook veel textiel dat wordt bewerkt en verrijkt door borduren, patchen en het toevoegen van banden (de meer etnische variant daarop lieten we zien in het artikel over Lidewij Edelkoort's Folklore presentatie). In Milaan was vooral veel aandacht voor afwerking: door het toevoegen van franjes, kwasten, knopen en steken.
Textiel neemt dus een toonaangevende plaats in in het interieur, en we zien dat veel leading designers nu research doen naar weven, breien en knopen. Ook Craftscurator gaat zich de komende tijd meer bezighouden met home textiles, en dan vooral de handgeweven kwaliteiten.
Irene Vermeulen is Craftscurator. Zij werkt met exporteurs van handgemaakt en duurzaam design aan productontwikkeling. Aan Europese importeurs en retailers geeft zij advies over marktontwikkelingen, assortimenten en leveranciers. Meer daarover op Craftscurator.com, waar je ook een Engelstalige versie van dit artikel vindt.