Na het uitbundige 'House of Games' en het rauwe 'Wild' staat nu verstilling centraal op Maison&Objet. Een thema dat, meer dan vorige trendthema's, dichtbij sociale en maatschappelijke uitdagingen van dit moment ligt.
Silence is het centrale thema van de komende editie van Maison&Objet. Na het uitbundige 'House of Games' en het rauwe 'Wild' staat nu dus verstilling centraal, een thema dat, meer dan vorige trendthema's, dichtbij sociale en maatschappelijke uitdagingen van dit moment ligt. Elizabeth Leriche, een van de trendwatchers van het Observatoire van Maison&Objet, onderkent die verschuiving.
24/7 bliepjes & badges
Pushberichten, bliepjes en badges van onze smartphones stellen ons 24/7 bloot aan nieuws en nieuwtjes, waarvan minstens de helft nep of irritant is (van Kremlin tot Clickbait) en de andere helft ook best kan wachten tot morgen. Niet alleen FOMO - fear of missing out - maakt dat we onze telefoons blijven checken, de apps zijn expres zo geprogrammeerd dat we blijven klikken (gamification design). Geen wonder dat we behoefte hebben aan pauze.
Slapende trend
"De trend was al slapende, wat blijkt uit de stijging van lichtere materialen en minimalisme, die we de afgelopen seizoenen zagen. Dat waren vroege signalen voor de behoefte aan eenvoud en de wederopleving van fundamentele waarden. Dat is de ware luxe in onze paradoxale tijdperk," zegt Lariche.
Materialisatie van stilte
'Silence' is voor de expositie gematerialiseerd via cocon-achtige ruimten die elk een ander aspect van stilte onthullen. Zo is er een viltkamer - vilt heeft natuurlijk geweldige akoestische eigenschappen - waarin je je op verschillende manieren van de buitenwereld kunt afsluiten. Via een kurken helm bijvoorbeeld, of een 'Nascondino' (verstopplaats) die beide zijn ontworpen door Pierre-Emmanuel Vandeputte. Een speciale koptelefoon dompelt je onder in een hoorbaar natuurlandschap en onthult geluiden die we niet meer gewend zijn. Eén zone van de expositie is gereserveerd voor bezinning met een benefit: minimalisme, transparantie en verfijning bevorderen het welzijn.
De hele expositie nodigt uit om even pauze te nemen, je bewust te worden van de omgeving en het voorbijgaan van tijd te ervaren. Rond de centrale ruimte zijn 8 uitsparingen die elk een object herbergen - van een gevangen wolk tot rituele gereedschappen voor een theeceremonie. "De gevoelens die stilte teweegbrengt vinden hun wortels in ons diepste zelf. Ze zijn een toegangspoort tot sereniteit en geluk."
Niet alleen het trendthema van Maison&Objet raakt meer dan ooit sociaal-maatschappelijke thema's, dat geldt ook voor Pantone, die 'greenery, de kleur van 2017 omschrijft als 'symbolisch'. "Hoe meer het moderne digitale leven ons beheerst, hoe groter ons verlangen om ons onder te dompelen in de fysieke schoonheid en de eenheid van de natuurlijke wereld. Deze verschuiving zie je overal: in stedenbouw, architectuur, lifestyle en designkeuzes wereldwijd," aldus Pantone.