Kleur- en vormtrends voor retail
Eenvoudig, betaalbaar en effectief je winkelinterieur aanpassen? Kies voor kleur! (En inderdaad: pink is hot!)
Eenvoudig, betaalbaar en effectief je winkelinterieur aanpassen? Kies voor kleur! (En inderdaad: pink is hot!)
Retailers moeten steeds creatiever worden om aan de wensen van consumenten te voldoen. De winkel moet de bezoeker telkens weer weten te verrassen. Je doet dat relatief eenvoudig, betaalbaar én krachtig door de kleur van je winkelinterieur aan te passen. Met kleur kun je een compleet nieuwe sfeer creëren. In winkelinterieurs is de kleur roze dé trend van dit moment; vaak gecombineerd met bogen als vormtaal.
Pink is dus hot, maar komt niet uit de lucht vallen: de kleur roze speelt al bijna 20 jaar een rol in interieur, lifestyle en mode zoals Lidewij Edelkoort tijdens haar trenddag 'The house of colour' aangaf. Ook in het retaillandschap loopt de kleur roze in al zijn gradaties duidelijk voorop.
Associaties met roze
Roze heeft in bijna alle culturen positieve associaties. Consumenten associëren roze (afhankelijk van de nuance) met optimisme, enthousiasme, vrolijkheid, gevoeligheid, en tederheid. Neigt de kleur meer naar beige, dan associëren we het al snel als tactiel en vrouwelijk. Magenta (hardroze) daarentegen activeert en zien we in retailomgevingen steeds vaker terug als typische actiekleur. Kijk maar naar het activerende gebruik van Magenta roze in het AH to go concept in Amsterdam.
Edelkoort: focus op kleur
"Twintig jaar lang zijn we getuige geweest van indrukwekkend autonoom ontwerp, gevoed door de ontwikkeling van innovatieve materialen, het testen van alternatieve volumes en het gebruik maken van opnieuw uitgevonden rituelen. Maar nu gaat de focus in het huis van de toekomst liggen op kleur."
Lidewij Edelkoort
Nog geen genoeg van boogjes
We hebben nog steeds geen genoeg van de 'boogjestrend à-la-De-Chirico'. En geef toe, het ziet er in een winkelontwerp ook heel tof uit. Romaanse bogen, zuilen en trappen uit de Italiaanse architectuur dienen als inspiratie. De monumentale vormen worden gecombineerd met een extreem uitgesproken of juist extreem neutraal kleurpallet, terrazzo en natuurlijke, meestal matte materialen; vaak gecombineerd met, jawel: roze.
Tekst: Carin Frijters, RetailTheater