Winkelwagen

Close
Je winkelwagen is leeg.
Kleur

Kleur- en vormtrends voor retail

Eenvoudig, betaalbaar en effectief je winkelinterieur aanpassen? Kies voor kleur! (En inderdaad: pink is hot!)

Dit artikel is ouder dan drie jaar
pink arches retail design colour luxury
Winkelinterieur The Daily Edited (Melbourne) door Pattern Studio

Retailers moeten steeds creatiever worden om aan de wensen van consumenten te voldoen. De winkel moet de bezoeker telkens weer weten te verrassen. Je doet dat relatief eenvoudig, betaalbaar én krachtig door de kleur van je winkelinterieur aan te passen. Met kleur kun je een compleet nieuwe sfeer creëren. In winkelinterieurs is de kleur roze dé trend van dit moment; vaak gecombineerd met bogen als vormtaal. 

pink arches studio pepe retaildesign
Flagshipstore Alyci door Studio Pepe

Pink is dus hot, maar komt niet uit de lucht vallen: de kleur roze speelt al bijna 20 jaar een rol in interieur, lifestyle en mode zoals Lidewij Edelkoort tijdens haar trenddag 'The house of colour' aangaf. Ook in het retaillandschap loopt de kleur roze in al zijn gradaties duidelijk voorop.

Associaties met roze

Roze heeft in bijna alle culturen positieve associaties. Consumenten associëren roze (afhankelijk van de nuance) met optimisme, enthousiasme, vrolijkheid, gevoeligheid, en tederheid. Neigt de kleur meer naar beige, dan associëren we het al snel als tactiel en vrouwelijk. Magenta (hardroze) daarentegen activeert en zien we in retailomgevingen steeds vaker terug als typische actiekleur. Kijk maar naar het activerende gebruik van Magenta roze in het AH to go concept in Amsterdam.

arches trend retail interior design
Links: etalage COS store in Tokyo, rechts: stand CC-Tapis bij Maison&Objet Paris, januari 2018

Edelkoort: focus op kleur
"Twintig jaar lang zijn we getuige geweest van indrukwekkend autonoom ontwerp, gevoed door de ontwikkeling van innovatieve materialen, het testen van alternatieve volumes en het gebruik maken van opnieuw uitgevonden rituelen. Maar nu gaat de focus in het huis van de toekomst liggen op kleur." 
Lidewij Edelkoort

Nog geen genoeg van boogjes

We hebben nog steeds geen genoeg van de 'boogjestrend à-la-De-Chirico'. En geef toe, het ziet er in een winkelontwerp ook heel tof uit. Romaanse bogen, zuilen en trappen uit de Italiaanse architectuur dienen als inspiratie. De monumentale vormen worden gecombineerd met een extreem uitgesproken of juist extreem neutraal kleurpallet, terrazzo en natuurlijke, meestal matte materialen; vaak gecombineerd met, jawel: roze.

Tekst: Carin Frijters, RetailTheater

studio brasch pink retail
Studio Brasch: a lucid dream in pink

 



share