FASHIONCLASH Festival: jong talent in mode en kunst
FASHIONCLASH gaat over ontdekken, stimuleren en mede vormgeven van de ontwikkelingen in mode en samenleving. En jij kunt erbij zijn, van 25 tot 27 november in Maastricht én online.
FASHIONCLASH gaat over ontdekken, stimuleren en mede vormgeven van de ontwikkelingen in mode en samenleving. En jij kunt erbij zijn, van 25 tot 27 november in Maastricht én online.
Van 25 tot 27 november vindt de 14e editie van FASHIONCLASH Festival plaats, het event waar de nieuwe generatie internationale ontwerpers en (podium)kunstenaars hun werk tonen. Online en offline: tentoonstellingen, performances, talks, fashion films en awards - alles om een fashion-savvy publiek te prikkelen en te inspireren. Hieronder onze selectie van het festival; het complete programma vind je op de website.
Kun je er zelf niet bij zijn? Via @stylink houden we je op de hoogte.
In Open Mic Night biedt FASHIONCLASH Festival een podium aan 6 modemakers. De talenten presenteren hun ontwerpen en vertellen het verhaal erachter. Hierdoor wordt er een inspirerende ontmoeting gecreëerd tussen ontwerpers en publiek. Dit unieke op een comedy club geïnspireerde evenement wordt gepresenteerd door Ariah Lester, winnaar van de Sabam Jongtheaterschrijfprijs bij Theater Aan Zee.
Fashion Makes Sense is een doorlopend programma met projecten op het gebied van social design, inclusie, educatie en het betrekken van jongeren bij mode. De interactieve theatervoorstelling “Who Cares What You Wear?” is een voorbeeld van zo’n project.
Elk jaar werkt een selectie van jonge talenten - een mix van acteurs, musici, componisten, ontwerpers, performers en beeldend kunstenaars - vijf weken lang samen binnen het Talentlab. Het Inspiratie ligt vaak in het onbekende van de ander; resultaat is niet voor iedere kunstenaar te voorspellen.
The Clash House is een ontwikkelingsprogramma voor jonge ontwerpers die zich richten op crossovers tussen mode en andere kunstdisciplines. Vooraf worden de deelnemers begeleid door theatermakers en gestimuleerd om te experimenteren met presentatievormen. The Clash House staat voor vernieuwing van het vakgebied en dus voor een unieke ervaring voor het publiek.
In dit digitale tijdperk is een short movie een van de beste manieren om een modeverhaal vast te leggen en een breed publiek te bereiken via online platforms en media. Door de normen van traditionele presentaties, reclametechnieken en bewegende modeshoots uit te dagen, hebben zowel onafhankelijke ontwerpers als grote modehuizen film als kunstvorm omarmd. Fashion Film en Video (FFV) programma biedt een podium aan opkomende ontwerpers, kunstenaars en filmmakers die experimenteren met het genre modefilm/video, animatie en andere gerelateerde audiovisuele en digitale media.