Veel kledingwinkels vrezen dat ze na de lockdown met onverkoopbare - want gedateerde - voorraden blijven zitten. Hier ligt een rol voor ons allemaal, zegt fashion activist Janice Deul: samen kunnen merken, retailers, influencers, marketeers én consumenten het tij keren. It's about time!
We hebben het er al jaren over: het modesysteem móet veranderen. Maar heel veel gebeurde er niet - merken bleven als een dolle nieuwe collecties op de markt slingeren, winkeliers moesten als een dolle inkopen (en korting geven om alles maar weer kwijt te raken), consumenten moesten erin mee om er toch maar bij te blijven horen. Een onhoudbare situatie. Voor het milieu - de modeindustrie is gigantische vervuiler - maar ook voor de mode zélf. Want wie kleding gebruikt als wegwerpproduct heeft geen oog voor kwaliteit van materiaal, van pasvorm of snit, voor betekenis, schoonheid of de visie van merk of ontwerper.
De coronacrisis zet nu de boel op scherp. We zitten thuis in pyjama & pantoffels; een leuke sjaal over je fleece trui, een beetje make-up et voilà - we zijn klaar voor de volgende zoom-meeting. We kopen niks, en dat voelen kledingwinkels als eerste. In haar artikel in NRC pleit Janice Deul ervoor om samen het verouderde systeem weer gezond te krijgen. Dat veronderstelt wel een mentaliteitsverandering, en niet alleen bij consumenten.
Eigenheid, creativiteit en duurzaamheid
"Laten we inzetten op eigenheid, creativiteit en duurzaamheid, in plaats van op commercie en merkbekendheid (...)," schrijft Janice. "Laten we als consument afrekenen met het automatisme waarmee we korting verwachten – of soms zelfs eisen – alleen omdat een item vorig jaar ook al in de winkel hing. Laat fabrikanten stoppen met het blijven opjutten van winkeliers waardoor zij meer inkopen dan ze kwijt kunnen, zodat ze blijven zitten met onverkochte voorraden."
Mooi presenteren, slim stylen
Voor winkeliers ziet Janice een belangrijke rol. "Hoe zou het zijn als winkels zouden durven om meer onderscheidend te zijn? Als ze samen zouden werken met lokale ondernemers of kunstenaars om hun ‘oude’ collecties een heel ander aanzien te geven? Een kwestie van mooi presenteren, slim stylen en dan verkoopt die trui uit de wintercollectie volgend jaar heus wel."
Over Janice Deul Janice Deul is een Surinaams-Nederlandse fashion activiste en fashion-writer met een achtergrond in de journalistiek. Ze maakt zich sterk voor meer diversiteit in de mode, (lifestyle)media en de creatieve & culturele sector. Je vindt Janice op Twitter en Instagram