De tofste schoenen - sneakers - zijn vaak alleen maar in herenmaten verkrijgbaar of in een beperkt aantal kleuren. Nike gaat dat veranderen. Het zijn sneakers die alle vrouwen in sport verenigen, aldus Nike.

Hoewel het merk altijd al een goed oog heeft voor vrouwen (bijvoorbeeld met 1 Reimagined) gaat de eerste Nike Unlaced pop-up boetiek - gelanceerd tijdens de Paris Fashion Week - nog een stap verder. Unlaced is een ruimte die specifiek gericht is op producten voor vrouwen zoals sneakers en sportkleding en ook op sportprestaties. De winkel is er voor iedereen - ook mannen - die zich willen laten inspireren.
Facts en figures
Nike Unlaced wordt vanaf 27 maart wereldwijd uitgerold – online, met standalone winkels en met shop-in-shops in bestaande Nike Stores. De sneakercultuur wordt vooralsnog gedomineerd door mannen, maar Nike ziet daar verandering in komen. Vorig jaar haalde het bedrijf ruim 6,6 miljard dollar omzet uit de damescollecties. In 2020 moet dat zijn doorgegroeid tot elf miljard dollar.

Amy Motagne, vice president Nike Women
“We’ve been watching women over the last few years, talking to our consumers, and we’ve really seen [them] fuelling the sport and fitness lifestyle overall. From going for a run in the morning to going to a meeting and taking a yoga class in the afternoon, we’ve seen how sneakers really play into her lifestyle.”
Retail met eigentijdse service
Naast gepersonaliseerde stylingsuggesties en levering op dezelfde dag zijn er ook exclusieve openingstijden voor VIP-leden.Leden kunnen bijvoorbeeld met gaststylisten een-op-een afspraken maken en hun selectie in een speciale verpakking mee naar huis nemen. Ook werkt Nike samen met vrouwelijke curatoren om producten te kiezen die in de verhalen en online worden gebruikt. De eerste curator is i-D moderedacteur Julia Sarr-Jamois.

