Pop-up expo in Fashion for Good Museum: “Fashion Week: A New Era”
Het Fashion for Good Museum opent 20 mei een nieuwe tentoonstelling. In “Fashion Week: A New Era” belicht het modemuseum het fenomeen ‘fashion week’. Zijn die nog wel van deze tijd?
Het Fashion for Good Museum opent 20 mei een nieuwe tentoonstelling. In “Fashion Week: A New Era” belicht het modemuseum het fenomeen ‘fashion week’. Zijn die nog wel van deze tijd?
Even wat fijten op een rijtje:
Onze omgang met mode heeft een enorme impact op het milieu. De tentoonstelling onderzoekt hoe ‘fashion weeks’ hebben bijgedragen aan onze relatie met kleding. Wat is de impact van een fashion week op mens en milieu? Zijn dit soort shows nog van deze tijd? Hoe ziet de toekomst er uit? Kortom: is fashion week dead? Of is dit het juiste moment voor een nieuw tijdperk?
De invloed van fashion weeks staat al langer ter discussie. Niet alleen in fashion (business) magazines, maar ook bij grote modehuizen zelf: het systeem lijkt verouderd, vindt geen aansluiting bij jongere generaties én de impact op het milieu is onhoudbaar. De reisbewegingen die daarvoor gemaakt worden (door ontwerpers, modellen, stylisten, bezoekers, pers en de bijbehorende entourage), de looks die van de catwalk bijna direct de winkels in lopen, de vraag naar nieuwe producten die constant gevoed blijft worden...
Hoe houdbaar is een systeem dat bepaalt hoe textielarbeiders werken, de planeet vernietigt en zorgt voor een almaar groeiende honger naar nieuwe kleding?
Pioniers in de industrie zoals Vivienne Westwood en Katharine Hamnett belichten duurzaamheid al lange tijd in hun shows. In mei 2020 kwam er een nieuw hoogtepunt toen modeontwerper Dries van Noten zijn 'Open brief aan de mode-industrie' publiceerde die de huidige modekalender bekritiseerde en het aantal seizoen wilde reduceren (we schreven er eerder over).
Al die pioniers ten spijt, er was een ingreep van buitenaf nodig om de boel écht te veranderen. Corona was die ingreep: shows en beurzen werden geannuleerd, winkels gesloten en er stond opeens een enorme onverkochte voorraad te verstoffen. Om te overleven hadden merken geen andere keuze dan de manier waarop ze werken te veranderen. Dat gaf veel brands en ontwerpers de vrijheid en ruimte om nieuwe benaderingen uit te proberen. Dat leverde een hausse aan creativiteit op, die de inspiratie vormt voor de nieuwe pop-up expo in het Fashion for Good museum.
De expositie ‘Fashion Week: A New Era’ duikt in het verleden, het heden en de toekomst van Fashion Week. Leer hoe de Fashion Week, na zijn opkomst in New York City, zich verspreidde over de wereld, bekijk iconische looks van Chanel en Alexander McQueen van dichtbij, en ontdek de creatieve oplossingen die de COVID-pandemie opleverde (onder andere met bijvoorbeeld de ‘show-in-a-box’ van Loewe - zo goed!). Ook het toenemende digitale aspect van de modeweken komt voorbij, zoals phygital shows en virtual-reality showrooms. En er wordt gekeken naar fashion weeks vanuit een duurzaamheidsperspectief: wat zijn de effecten van de shows en hoe ziet de toekomst van Fashion Week er uit?
De expo biedt ook een blik op de toekomst van fashion weeks. Er is bijvoorbeeld een installatie met digitale modeshows, en een catwalk met unieke duurzame looks van Lakmé Fashion Week uit India. Ontdek ook hoe van landbouwafval nieuwe grondstoffen gemaakt kunnen worden en hoe je koolstofdioxide kunt omzetten in een verfsoort.
Pop-up tentoonstelling ‘Fashion Week: A New Era’