Serving faces - de mens achter je doelgroep
Veganistische bodybuilders, hipstermoslima's en goth paardenmeisjes - identiteit kent vele lagen. Van hokjesdenken naar kijken en zien.
Veganistische bodybuilders, hipstermoslima's en goth paardenmeisjes - identiteit kent vele lagen. Van hokjesdenken naar kijken en zien.
Kijk van een afstand en je ziet een groep. Een kudde, zo je wilt; een grote massa mensen die we snel kunnen sorteren. Op uiterlijke kenmerken natuurlijk, want huidskleur, kleding- en haarstijl vallen meteen op. Hokjesdenkers zijn we.
Voor een deel is dat terecht. We kiezen onze kledingstijl niet willekeurig, het is een manier om onze identiteit vorm te geven. Om te laten zien wie we (willen) zijn en bij welke groep we (willen) horen. Punt is dat onze identiteit uit twee delen bestaat: we hebben een sociale en een persoonlijke identiteit. Daar zijn we ons niet per se van bewust, maar we hebben ze allebei nodig om complete personen te worden.
Faces, not statistics
Binnen een op het eerste gezicht homogene groep zijn heel verschillende persoonlijkheden te ontdekken. Die persoonlijkheden ga je pas zien als je inzoomt op het individu. Je ziet opeens verschillen, schakeringen, onverwachte contrasten.
It's all in the details
Goed kijken – wat valt je op? Wat wijkt af van de standaard? Zie je die kraag, die ogen, de ongebruikelijke combinatie van sieraden? Zie je hoe zijn haar geknipt is, hoe zij haar ceintuur knoopt? Er zitten tientallen boodschappen verborgen in hoe we ons presenteren aan de buitenwereld: boodschappen over cultuur en afkomst, over sociale status en levenswijze, over zelfbeeld en aspiratie.
Via kleine details laten we onze persoonlijkheid en identiteit zien – het liefst binnen de veiligheid van een groep. Veganistische bodybuilders. Romantische punkers. Hipstermoslima's (mipsters). Homoseksuele boeren. Goth paardenmeisjes.
Van hokjesdenken naar kijken en zien
Hoe we ons kleden is een manier van communiceren: hier ben ik, dit is hoe ik mij aan de wereld wil laten zien. Andersom geldt dat ook voor fashion brands: hier ben ik, ik begrijp je dromen en zorgen, ambities en drijfveren. Ik zie je.
Dit blog is geschreven in opdracht van fashion branding agency mohr.amsterdam. MOHR helpt modemerken met een scherpe strategie en opvallend concept hun onderscheid te vinden en op overtuigende wijze uit te dragen. Meer informatie op www.mohr.amsterdam en op Instagram natuurlijk.