Corona veranderde alles voor de modeindustrie; de sector had het slechtste jaar ooit. Het consumentengedrag veranderde, toeleveringsketens werden verstoord en een tweede golf van besmettingen houdt complete regio's in zijn greep. Veel optimisme te niet te vinden in het vijfde 'State of Fashion' report dat desondanks zeer de moeite waard is.
Finding Promise in Perilous Times
Weinig optimisme misschien, maar veel stof tot nadenken - niet alleen voor de mode-industrie. Het rapport verkent de markt via drie hoofdthema's: global economy, consumer shifts en fashion system, het complexe keten van alles en iedereen in de mode-industrie, van merken en maakbedrijven tot distributie en retail. Het rapport bevat naast cijfers ook uitgebreide analyses en interviews.
Wat we al wisten is door corona nog duidelijker geworden: een strategie van meer producten en collecties zorgt niet per se voor betere financiële resultaten. Een verschuiving in werkwijze en mentaliteit wordt daarmee onvermijdelijk. Merken moeten minder collecties produceren, voorraden verkleinen en een veel meer vraaggerichte benadering gaan hanteren.
Beauty & care
Een apart hoofdstuk gaat in op de markt van Beauty, die veel veerkrachtiger blijkt te zijn dan mode. Want hoewel de verkoop van make-up en parfums afgelopen jaar sterk daalde, groeide de vraag naar verzorgingsproducten. Merken en retailers spelen in op het “nieuwe normaal” in hun product- en kanaalstrategieën, gericht op het bouwen van directe, op vertrouwen gebaseerde verbindingen met de beautyconsument in een steeds virtuelere wereld. Om van te leren - in welke sector je ook werkt.