Trend in dessin: knollen en citroenen π π₯ π π₯ π
Meer bewegen, meer groente en fruit - zo moeilijk is het niet om gezonder te leven. Lastig om je aan je goede voornemens te houden? De veggiestyle dessintrend is er voor jou: inspirerend en motiverend.
De veggie lifestyle zie je nu ook in dessin en deco. Dat is op zichzelf geen nieuws: potten en pannen, theedoeken en servies zijn al jaren (eeuwen!) gedecoreerd met groenten en fruit. Gelukkig voor ons is dat het komende voorjaar en zomerseizoen weer helemaal en vogue. Vaak geabstraheerd of gestileerd, soms tot in detail uitgewerkt: altijd happy - for that fruity feeling!
Niet alleen huis-tuin-en-keuken merken gebruiken groente en fruit in hun decoratie, ook high end merken als Dolce & Gabbana, Stella McCartney en Loewe gaan ermee los. Jonathan Anderson, creative director van Loewe, strooit graag met aardbeien in pop art-stijl. Die zie je terug in zowel de dames- als herencollectie, in accessoires als tassen en sieraden: geprint, gebreid, in leer, metaal, kunststof of textiel.
Groenten en fruit zijn gezond, dat weten we allemaal. Maar wie wil, kan zich ook eindeloos verdiepen in de symbolische betekenissen van artisjokken, wortels, citroenen en appelen - en die van aubergines en perziken.
Die betekenis is niet absoluut, uiteraard; die verschilt per cultuur, regio en tijdsvak. Zie jij de perzik net als de oude Chinezen als symbool voor onsterfelijkheid en een lang leven? Dan hoop ik dat degene aan wie je π stuurt dat Γ³Γ³k zo ziet.
Eerst je broccoli opeten Sterre, dan krijg je daarna je toetje. Voor veel ouders (en hun kinderen dus) is het avondeten een dagelijks drama. Hoe krijg je je kinderen zo ver dat ze hun portie groenten eten? Een paar jaar geleden kwam de Belgische supermarktketen Delhaize met de campagne "The Vegetables Name Change" en hun "Magic Veggies". Het idee is simpel, een variant op de truc die veel ouders al inzetten om kinderen groenten te laten eten: fantasierijke namen voor de producten. Een wortel werd een oranje raket, champignons werden kaboutertrompetten en courgettes trollenknuppels. Hartstikke leuk, en doeltreffend bovendien: de omzet steeg met 151% en er werden in de eerste twee weken twee miljoen "Magic Veggies" verkocht. Helaas voor de ouders: het was slechts een campagne. Belgische kindertjes eten gewoon weer knolraap en lof, schorseneren en prei.
We zien een paar sterke thema's terugkeren in de nieuwe mode- en interieurcollecties. Er zit ongetwijfeld iets tussen wat bij jouw merk en publiek past, dus hup: iedereen aan de gang met veggies.
Citrus galore
Citroenen zijn nooit weggeweest uit print maar nu echt overal aanwezig. In opkomst zijn de sinaasappels, kumquats en mandarijnen. Let ook op de underdog uit de citrusfamilie: ugli's. Ugli's zijn een wat minder estethisch uitgevallen kruising tussen mandarijn en grapefruit - ze hebben een dikke, bobbelige schil met bruine vlekjes (en zijn hartstikke lekker!). Het lijkt ons dat die underdog "juist nu" wat meer aandacht mag krijgen.
Rood - met pitjes
Aardbei, watermeloen en granaatappel: rood fruit moet zichtbare pitjes hebben. Kersen, bessen en ander rood fruit mag je natuurlijk ook gebruiken, geen zorgen, maar die pitjes zijn nu duidelijk een plus.
Groenvoer
Kleur en vorm van fruit zijn meestal wat eleganter en verfijnder dan die van groenten, maar ook die krijgen een hoofdrol in veggiedessins. Een paar uitschieters:
de artisjok (die niet voor niets arti in z'n naam heeft)
bonen als in peulen, met hun belofte van vernieuwing en levenskracht
sla en kool - vooral in keramiek, minder (maar wel aanwezig) in print of illustratie