In oktober 2018 kwam Wandkraft op de markt, een nieuw merk wanddecoratie van het Duitse CRE8. Omdat de producten van Wandkraft zijn ingedeeld naar woonstijl, sluiten ze perfect aan op de actuele collecties in woonwinkels.
Dit artikel is ouder dan drie jaar
Kwaliteit, logistiek, stijl & trends
Het moederbedrijf van Wandkraft, printbedrijf CRE8, focust op kwaliteit en logistiek. Daar ligt de basis, maar voor een goede - commerciële - collectie is ook kennis van woonstijlen en -trends noodzakelijk. Die kennis kon ik inbrengen: vóór de eerste collectie tot stand kwam definieerde ik woonstijlen, smaakgroepen en de bijbehorende kleurkaarten. Liefhebbers van een landelijk interieur hebben immers andere voorkeuren voor kleuren, materialen en afbeeldingen dan mensen die zich gelukkig voelen in een strakke, minimalistische inrichting.
Woonstijlen in retail
Door de Wandkraft wanddecoratie in te delen in woonstijlen sluit die perfect aan bij de collecties in interieur- en woonwinkels. En dat werkt: wanneer je de wanddecoratie toepast in stijlkamers zien consumenten letterlijk het complete plaatje. De eerste cijfers laten zien dat dat ook commercieel goed werkt: de collecties van stijlkamers mét Wandkraft wanddecoratie verkopen beter dan die van stijlkamers zónder Wandkraft. Daarnaast wordt ook de wanddecoratie zelf goed verkocht, waardoor ook de totaalomzet groeit.
Stijlkamer bij Dok2 (Veenendaal) met wanddecoratie van Wandkraft
Vaste collectie, private label en limited editions
Winkeliers kunnen een selectie maken uit de vaste collectie of kiezen voor maatwerk; een private label collectie die onder jouw naam - en alleen in jouw winkel - wordt verkocht. De vaste collectie wordt regelmatig uitgebreid met speciale thema's en seizoensproducten; inmiddels is ook een eerste Limited Edition te verkrijgen, de collectie Calpe Alicante van fotograaf Ivo Rikkert.
Wandkraft garandeert een constante en goede kwaliteit, produceert 'on demand' en faciliteert daarnaast dropshipment naar de eindklant. Winkeliers kunnen ook marketingondersteuning krijgen en hun medewerkers laten trainen op het gebied van materialen, techniek en toepassingen in het interieur. Ook een shop-in-shop is mogelijk. De complete collectie is dan in de winkel te zien en te bestellen via een touchscreen. De klant kiest afbeelding en formaat, bestelt met eigen telefoon en krijgt de wanddecoratie thuisbezorgd. Service!
Wandkraft shop-in-shop
Innovatief en gründlich
Wandkraft ziet het belang van onderscheid en innovatie. Daarom is gekozen voor 'in house' productontwikkeling en worden winkeliers ontzorgd bij het complete proces – van collectie tot aan verpakking, van bestelportaal tot dropshipment. Een innovatieve werkwijze die samengaat met de gründlichkeit die bij een Duits bedrijf hoort.
Stylink, Wandkraft en de maakindustrie Anna Borsboom van Stylink stond mede aan de wieg van Wandkraft: ze was betrokken bij de conceptontwikkeling, bij de definiëring van woonstijlen en stijlgroepen en bij de samenstelling van collecties - ook private label. De Wandkraft-casus is een goed voorbeeld van de toegevoegde waarde van de kennis van trends en smaak- en stijlgroepen voor maakbedrijven. Misschien ook iets voor jouw bedrijf? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..