De eerste Cultuur Retail Netwerk Dag vindt plaats op 8 november in het Centraal Museum in Utrecht. Een nieuw initiatief waar creatieve geesten, beslissers, doeners, marketeers en leveranciers samenkomen en met elkaar nieuwe wegen bedenken en inslaan.
Bij Cultuur Retail Netwerk kan iedereen terecht voor alles wat met de museumwinkel te maken heeft. Het platform vertegenwoordigt musea, toeleveranciers en productontwikkelaars en heeft als doel dit netwerk te laten groeien en de potentie van retail voor de cultuur beter te benutten. De belangrijkste onderwerpen tijdens de Cultuur Retail Netwerk Dag zijn trends in MVO en duurzaamheid, en de toekomst van de museumwinkel.
Dit wordt de jaarlijks terugkerende dag waarop verschillende marktpartijen uit de culturele sector elkaar ontmoeten. Commercieel directeuren, winkelmanagers, marketeers en inkopers komen samen met product designers, producenten en leveranciers. Het programma is opgebouwd rond keynote speakers uit de wereld van cultuurretail en duurzaamheid, zoals Maria van der Heijden van MVO Nederland. Verder zijn er paneldiscussies, rondetafelsessies en (trend)presentaties door leveranciers van duurzame producten. De dag sluit feestelijk af met een borrel. Je vindt het hele programma hier.
Elke Cultuur Retail Netwerk Dag krijgt een actueel thema. Voor 2021 is dat duurzaamheid, een hot topic in de cultuur en retail. Gedurende de dag wordt antwoord gegeven op vele vragen. Hoe worden wij samen duurzaam in onze commerciële activiteiten in de sector? Waar begin je als je morgen duurzaam wilt inkopen? Wat vraag je aan je leveranciers? Wat maakt een product duurzaam? Hoe werk je je voorraad duurzaam weg? Hoe communiceer je over duurzaamheid met je bezoekers?