Merci, een nieuwe stap in de warenhuisevolutie
In heel Europa kampen warenhuizen met dalende omzetten. Toch doet warenhuis Merci in Parijs het erg goed. Wat maakt Merci zo uniek en succesvol?
In heel Europa kampen warenhuizen met dalende omzetten. Toch doet warenhuis Merci in Parijs het erg goed. Wat maakt Merci zo uniek en succesvol?
Het begint al bij de keuze voor de locatie en het pand waar het Franse echtpaar Cohen dit walhalla voor interieur- en modeliefhebbers vestigde. Voordat je de winkel binnengaat zorgt de combinatie van het authentieke pand in combinatie met elementen van nu voor een spannende mix, met als opvallende eye catcher het Fiatje 500 dat telkens in de stijl gehuld wordt van het thema dat binnen te zien is.
Helder thema
Merci zorgt telkens voor andere programmering. In één van de eerste blogs op de website van Merci sprak de artistiek directeur Daniel Rozentroch over hoe het warenhuis continu inspeelt op de evolutie van het menselijke gedrag en dit naadloos doorvertaalt in actuele thema's. Het warenhuis wisselt regelmatig van thema dat volledig wordt doorgevoerd in de winkel en bijpassende events. Zo wordt de bezoeker telkens weer verrast en is er ook terugkerend aandacht van media en lifestyle blogs voor Merci.
'Sports in the City'
Reden genoeg om tijdens Maison Objet weer een kijkje te nemen bij Merci. Tijdens ons inspiratiebezoek aan het warenhuis waren het assortiment, de inrichting en productpresentaties afgestemd op het thema 'Sports in the City'. Naast sportkleding en -materialen voegt Merci aanvullende producten aan het assortiment toe, zoals voeding- en kookboeken voor een gezonde levensstijl. Deze slimme manier van cross-selling zorgt ervoor dat alle merken binnen dit thema elkaar naadloos aanvullen. En drie dagen per week is er tijdens een event een personal trainer aanwezig voor sportdemonstraties.
Kleur en materiaalgebruik
Navigeren door het assortiment gebeurt bij Merci op een heel natuurlijke manier. De afwisseling tussen felle kleuren en poederpastels beïnvloeden het gevoel en de ruimtelijke oriëntatie per productassortiment. Naast kleur worden ook verschillende materialen gebruikt om de sfeer per assortiment te laten veranderen. Het continu afstemmen van de kleur en materialen creëert steeds een andere beleving en zorgt voor een eigentijds gevoel.
Inspelen op retailtrends
Merci bewijst dat het tijdperk van warenhuizen nog lang niet aan zijn einde is gekomen. Dit doet het warenhuis door in te spelen op een aantal van de retailtrends voor 2016:
Tekst door retailstylist Mirjam du Maine