Winkelwagen

Close
Je winkelwagen is leeg.
Branding & marketing

MAKE.BELIEVE - fake fun en meaningful marketing

Wordt fake het nieuwe echt nu iedereen authentiek is? 

Dit artikel is ouder dan drie jaar
Athi Patra Ruga 2013 b
Athi-Patra Ruga / via Whatiftheworld 

Afgekloven authenticiteit

De afgelopen jaren leek authenticiteit het belangrijkste wapen van merken. Een authentiek verhaal (nog zo'n buzzwoord: storytelling) zou voldoende zijn voor terugkerende klanten en vrijwillige brand ambassadors. Ondertussen beginnen al die authentieke verhalen van authentieke persoonlijkheden wel heel erg op elkaar te lijken. Hoe echt zijn ze? Maakt dat eigenlijk nog iets uit?

medals fashion 2018
Iedereen een onderscheiding - Stella Jean en Dolce & Gabbana (ss 2018)

Fake = fun

In de trendpresentatie MAKE.BELIEVE laat Anna Borsboom zien hoe authenticiteit aan betekenis heeft verloren en hoe nep het nieuwe normaal is geworden. Niet 'gewoon normaal' overigens: de fake trend is uiterst fantasierijk en speelt voortdurend met verwachtingen en betekenissen. Tegelijkertijd lijkt iedereen te streven naar een eenvoudig, stressvrij leven met zo min mogelijk spullen. Hoe bind je die nieuwe minimalisten aan je merk? 

Identity = plural

Een ware 'beweging van onderop' heeft ervoor gezorgd dat issues rond gender, colour, age & shape steeds nadrukkelijker in de belangstelling staan. Ook merken en retailers beginnen in te zien dat daar veel te winnen valt. Uitgever Condé Nast lanceerde onlangs bijvoorbeeld Them.us, een platform van en voor de LGBTQ community; Christian Louboutin zag in dat de kleur 'nude' vele schakeringen kent; Rihanna's inclusieve beautylabel Fenty Beauty zette in één maand 72 miljoen dollar om. 

Tegelijkertijd willen we niet vastgepind worden op één identiteit - je bent tenslotte meer dan je huidskleur, seksuele oriëntatie of beroep. Ook de beschrijving 'moeder, echtgenote, dochter, zus, collega' doet gedateerd aan: onze identiteit is niet per se afhankelijk van onze relatie tot anderen. Dat stelt marketeers voor een uitdaging: hoe raak je mensen in het hart zonder betuttelend, absoluut of pushy over te komen?

Meaningful marketing 

In MAKE.BELIEVE komen allerlei voorbeelden uit mode, wonen, kunst en lifestyle aan bod om je te inspireren om je eigen fake realiteit te creëren. Wat we kunnen leren van deze trends laat Anna zien aan de hand van vele voorbeelden van producten en styling én van nieuwe manieren van branding en marketing. 

make believe trends creatieve marketingcommunicatie

Programma MAKE.BELIEVE
Anna Borsboom (de hoofdredacteur van Stylink) is spreker op MAKE.BELIEVE; Master of Ceremony is Ellen Groenveld. De volgende onderdelen staan in ieder geval op het programma:

  • Nep als het nieuwe normaal
    stijl- en consumententrends, met voorbeelden uit mode, wonen, kunst en lifestyle
  • Identiteit = plural
    we blijken niet eendimensionaal! 
  • Marketing met meaning en magic
    over hoe je betekenis kunt toevoegen aan merk en marketing 
  • Vragen en discussie
    jouw vragen en ideeën centraal
  • Netwerken!
    oude bekenden en nieuwe gezichten

MAKE.BELIEVE is in 2018 drie keer georganiseerd; de lezing is ook bij verschillende bedrijven en opleidingen gehouden. Ook een (maatwerk) lezing voor je bedrijf, organisatie of opleiding? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.!



share