Pinterest verbiedt advertenties over gewichtsverlies
Advertenties om af te vallen gaan geheel in de ban bij Pinterest. Daarmee reageert het social network op de toename van ongezonde eetgewoonten en eetstoornissen sinds het begin van de pandemie.
Advertenties om af te vallen gaan geheel in de ban bij Pinterest. Daarmee reageert het social network op de toename van ongezonde eetgewoonten en eetstoornissen sinds het begin van de pandemie.
Het is een wereldwijd probleem: heel veel mensen hebben problemen met hun lichaamsbeeld en hun geestelijke gezondheid - zeker nu de maatschappij beetje bij beetje weer opent en het zomerseizoen start.
Volgens de National Eating Disorders Association, een Amerikaanse non-profit organisatie die zich inzet voor het voorkomen van eetstoornissen, is er een sterke stijging van ongezonde eetgewoonten en eetstoornissen bij vooral jongeren sinds de start van de pandemie vorig jaar. Velen voelen nu extra druk omdat ze zich voor het eerst in 15 maanden weer onder de mensen komen.
Eerder verbood Pinterest al de obligate voor- en na-foto’s die onlosmakelijk verbonden lijken met diëten. Nu zijn dus ook afslankproducten, promotie van liposuctie en vetverbranding, eetlustremmers en verwijzingen naar BMI (body mass index) niet langer toegestaan. Naast advertenties worden ook updates van gewone gebruikers geweerd: foto’s en teksten over afvallen bijvoorbeeld, of die bepaalde lichaamsvormen promoten of ontmoedigen.
Pinterest wil alleen nog content die acceptatie van elk lichaamstype promoot. Hiermee hoopt het sociale netwerk een voorbeeld te zijn voor andere platforms.