Alles is anders maar niets is nieuw. Of wel? De key trends van Heimtextil voor 2021-2022 laten zien dat eerdere trends versterkt doorgaan. Het optimistisch stemmende uitgangspunt: de crisis is aanjager van innovatie.
Key visual Nothing New, Everything New
Met het overkoepelende thema "Nothing New, Everything New" geeft Heimtextil een vooruitblik op de designthema's van trendseizoen 21/22.
De trends werden op 1 september via een webinar gepresenteerd. Trend Council-leden Anja Bisgaard Gaede van het Deense SPOTT trends & business, Anne Marie Commandeur van stijlinstituut amsterdam en Kate Franklin en Caroline Till van London studio FranklinTill deelden in dat webinar hun inzichten in de toekomst van interieurtextiel. Hun vier designthema’s: "Repurpose", "Rewild", "Reinforce" en "Revive" komen tot leven in het trendboek, dat nu beschikbaar is.
Crisis als driver van innovatie
De eerste twee decennia van dit millennium brachten verschillende uitdagingen voor de industrie en de handel met het coronavirus als culminatiepunt. Ja, het probleem is enorm, maar crises zijn ook belangrijke drivers van innovatie zoals digitalisering en duurzaamheid – binnen de textielindustrie alomtegenwoordige innovatieonderwerpen. Corona maakt beide onderwerpen nog urgenter. Heimtextil Trends 21/22 geeft een overzicht van de stand van zaken van die ontwikkelingen in vier thema's.
Repurpose – van creatie naar curatie
Hergebruik is een manier om binnen de textielindustrie productontwikkeling te transformeren. Zo zien we een verschuiving van het maken van nieuw textiel naar het cureren van al bestaand textiel. In tegenstelling tot het traditionele ontwerpproces dat begint met een opdracht of concept, begint Repurpose met nadenken over wat er van bestaande stoffen kan worden gemaakt. Van creatie tot curatie: repurpose geeft bestaand textiel een nieuw doel en koestert wat al gemaakt is.
Rewilding is het terugbrengen van de natuur naar zijn oorspronkelijke wilde staat. Rewild staat niet voor een romantisch idee over een terugkeer naar de natuur maar eerder om de wijsheid van de natuur te begrijpen. In de verstedelijkte, postmoderne wereld hebben we de verbinding met de omringende natuur grotendeels verloren. Dit is van grote invloed op hoe we het ecosysteem waarin we leven gebruiken en begrijpen. Rewild staat voor het herontdekken van de hulpbronnen van de natuur en deze toepassen in een moderne context, waarbij duurzame of zelfs regeneratieve oplossingen worden geleverd. De visuele en textiele uitingen van de Rewild-trend richten de focus op het lab van de natuur, inheems, wild en eenvoudig leven.
Robuuste expressie en brutalistische architectuur zijn de centrale elementen in de Reinforce-trend. To reinforce betekent iets sterker maken. Levensduur is een belangrijke invloed op kleur, materiaal en design. In Reinforce wordt een eenvoudige Scandinavische sfeer gecombineerd met een robuuste, minimalistische uitstraling. Reinforce gaat over visuele en compositorische levensduur binnen textiel en materialen. Zware, duurzame materialen creëren een visuele robuustheid.
Revive weerspiegelt jeugdig activisme in onze houding en ons gedrag ten opzichte van onze materiele wereld. Revive is een verkenning van creativiteit. In plaats van het resultaat staat het proces centraal: zonder regels herstellen, verwerken, leren en experimenteren. Revive is het voelen en opnieuw verbinden met ambachtelijke vaardigheden. Was textiel herstellen ooit een huishoudelijk klusje, nu wordt het gezien als een creatieve werkwijze. De Revive-trend richt zich op proces, modern repareren en experimenteren.