
Samen met het Stedelijk Museum 's Hertogenbosch selecteerde gastcurator Tatjana Quax van 14 ontwerpstudio's één opvallend object waaromheen het proces en het verhaal van de totstandkoming te zien zijn. Resultaat is de tentoonstelling 'How We Work, New Dutch Design', gebaseerd op het vorig jaar door haar uitgebrachte boek 'How We Work'.
De expositie laat het ontwerpproces zien van Mae Engelgeer, Lex Pott, rENs en nog 11 anderen. Een jonge generatie designers bij wie het steeds draait om de vraag: wat doen we met de overdaad aan spullen, objecten en design? De expositie is te zien van 23 januari t/m 17 mei 2015.
Vanaf 2009 presenteerde het Stedelijk Museum 's Hertogenbosch (SM-s) een reeks tentoonstellingen van jonge, veelbelovende ontwerpers als Wieki Somers, Maarten Baas, Scholten & Baijings en Formafantasma. Volgens René Pingen, directeur SM-s, is de nieuwe expositie een uitspraak over hoe zij design presenteren: geen productpresentatie maar een leertraject. Met één enkel product en de weg ernaartoe, en met het onderzoek als essentieel onderwerp. Dat is wat deze ontwerpers bindt.

Tatjana Quax heeft 20 jaar ervaring als stylist en is samen met haar man Ben Lambers verantwoordelijk voor vele sublieme producties, uitgaven en websites onder de naam Studio Aandacht. De rol van curator is nieuw voor Tatjana, toch slaagt ze erin een heel interessante expositie neer te zetten. Ben, verantwoordelijk voor de vormgeving van de ruimte en de typografie, en haar goede contacten met de designers helpen daarbij. In plaats van het eindproduct stelt ze het proces centraal, iets dat bij andere exposities meestal buiten beschouwing blijft. De basis van het huidige boek, en de tentoonstelling, is het in 2008 uitgegeven How They Work dat Tatjana samen met Inga Powilleit maakte. Dat boek werd een samenvoeging van reportages gemaakt voor Elle, aangevuld met nieuw materiaal. Het boek How We Work is heel bewust samengesteld uit ontwerpers die horen bij de huidige tijdgeest. Ontwerpers die het begrip duurzaamheid voorbij zijn. De werkprocessen die daarbij horen gaan veel dieper en het onderzoek is leidend.


Op de vraag wat haar eigen proces was bij het samenstellen geeft Tatjana stellig het antwoord: passie. De focus leggen op bepaalde ontwerpers en het geven van een podium is daarbij belangrijk voor haar. En welke werkwijze sprak haar het meeste aan? Dat is volgens Tatjana hetzelfde als kiezen welk kind je het leukst vindt. Alle designers hebben haar iets gebracht, van hilariteit tot ontroering. Geleerd heeft zij het meest van Valentin Loellmann. 'Valentin is een bijzonder mens, een oude ziel in een jonge man. De keuzes die hij maakt, de manier waarop hij met mensen omgaat, alles is bijzonder'.
In haar boek spreekt Tatjana Quax over een bepaalde 'wereldwijsheid' die deze jonge generatie bezit. Ze zijn gewend buiten de Nederlandse grenzen te werken en bewegen zich over heel de wereld. Zo had zij tijdens het realiseren van het boek via Facetime contact met Formafantasma in China terwijl zij daar midden in een werkproces zaten. Deze beleving nemen de jonge designers mee naar Nederland, en dat zie je terug in hun ontwerpen. Toch kan je volgens Tatjana nog steeds spreken van Dutch Design omdat het hier vandaan komt. Hier ligt de oorsprong die ooit begon met vormgevers als Piet Zwart, Wim Crouwel en Anton Beeke. Als je volgens Tatjana spreekt van Dutch Design dan heb je het over 'de wolk die rond Gijs Bakker hangt'. Dat is de bottom line van Dutch Design, waarvan deze groep ontwerpers de derde generatie is.



Door de opbouw en het getoonde onderzoek is deze expositie een must-see voor liefhebbers van design maar zeker ook studenten. In de tentoonstellingsruimte geeft Tatjana de komende periode dan ook een aantal gastlessen aan groepen studenten van onder andere Design Academy.
Tegelijk met de tentoonstelling How We Work, new Dutch Design in het SM-s vindt in het aangrenzende Noordbrabants museum de expositie Design uit het land van de aardappeleters - vormgevers ontmoeten Van Gogh plaats. Deze tentoonstelling opent het Vincent van Gogh inspiratiejaar. De aanleiding: het is 125 jaar geleden dat de wereldberoemde kunstenaar is gestorven. Van 24 januari tot 26 april 2015 is deze expositie te bezoeken.
How We Work, new Dutch Design
23 januari t/m 17 mei 2015
meer info: Stedelijk Museum 's Hertogenbosch
foto's: Monique Tieleman
Over Monique Tieleman
Na enige ervaring in het communicatievak studeerde Monique in 2011 af bij Academie Artemis als interieurstylist. Voor Stylink verzorgde zij een aantal jaren de verslaglegging van evenementen en exposities op het gebied van design, kunst en interieur. Sinds 2018 studeert Monique cultuurwetenschappen. Monique op Linkedin
