Revival of the colour language
Nude, Bright Skies, Cream, Sand… Ho even, dat kan beter. Het is tijd voor een reset: upgrade de kleurentaal van je merk.
Nude, Bright Skies, Cream, Sand… Ho even, dat kan beter. Het is tijd voor een reset: upgrade de kleurentaal van je merk.
Een merk is geen merk zonder identiteit. Hoe je deze identiteit communiceert naar consumenten is belangrijk. Tegenwoordig willen we niet meer een product kopen alleen om het product zelf, we vinden het ook belangrijk dat merken zich uitspreken. Over cultuur en identiteit, grenzen, macht en privileges om maar een paar onderwerpen te noemen. Denk bijvoorbeeld aan de identiteit van Fenty Beauty en Ben&Jerry’s: sociaal bewuste brands die dat in hun campagnes laten doorklinken.
Omdat we meer zijn gaan reizen, als Europeaan ons makkelijk in andere landen kunnen vestigen en toegang tot internet hebben, is een bredere variatie aan inspiratie en referenties ontstaan: verschillende culturen, landschappen, artiesten, kledingstijlen en gerechten staan allemaal tot onze beschikking.
Dat betekent ook dat we verschillende associaties kunnen hebben. Met kleurnamen bijvoorbeeld. In Nederland associëren we beige misschien met strand en steen, in een andere context misschien wel met zandduinen, toendra’s of enchilada’s.
I think the names of colors are at the edge, between where language fails and where it's at its most powerful
A. S. Byatt
Waarom is het belangrijk om te kijken naar de verschillende associaties met kleur? Een benaming en combinatie van kleur kan bijvoorbeeld beledigend zijn in een specifieke context. Ook ontstaan makkelijk clichés, als een kleur vaak door verschillende merken met een heel andere identiteit op eenzelfde manier is genoemd.
Doe dit bijvoorbeeld niet:
Met doordachte benamingen geef je kleur en producten gelaagdheid en je merk identiteit. Zo zal de consument veel eerder de (door jou) gewenste associatie leggen. Hoe? Bijvoorbeeld door lokale namen en benamingen te gebruiken. Dit is geen stuk zeep, dit is de Body Bar Dennenappel. Dit is geen beige broek, maar een fluwelen chino in Frosted Almond Light Sand.
Het Deense kaarsenmerk Ester & Erik is heel specifiek in hun kleurbenamingen: ze koppelen elementen uit de lokale natuur aan een kleur die vervolgens wordt gekoppeld aan een geur. Het resultaat: een poëtische kleurentaal die past bij de producten en het merk diepgang geeft.
Met Revival of the Colour Language wil ik laten zien hoe we als ontwerpers en merken kunnen omgaan met associaties uit (eigen) omgeving en ervaring. Zo vinden we kleurnamen die passen bij de merkidentiteit en voorkomen we dat we vervallen clichés – of erger.
Ana Rosa van Zoest
Ana Rosa van Zoest is student aan Academie Artemis. Ze liep vanaf september 2021 stage bij Stylink, en sluit met dit onderzoek op het snijvlak van kleur, taal en branding haar stageperiode af. Je kunt haar verdere carrière volgen op Instagram waar ze als @ana__rosa door het leven gaat. Heel veel succes verder Ana Rosa, dank voor je inzet en het vele werk dat je hebt verzet. We gaan je missen!
Anna en Floor