Winkelwagen

Close
Je winkelwagen is leeg.
Coronatimes

Modemerken en -ontwerpers willen fundamentele veranderingen

De coronacrisis biedt een kans om fundamentele veranderingen tot stand te brengen, aldus een groep zwaargewichten uit de mode-industrie. Veranderingen die de bedrijfsvoering vereenvoudigen, mode milieuvriendelijker en sociaal duurzamer maken en veel beter afgestemd zal zijn op de behoeften van klanten.

Dit artikel is ouder dan drie jaar

Een grote groep van ontwerpers, CEO’s en retailers is (digitaal) samengekomen om fundamentele veranderingen in de modeindustrie te bespreken - te beginnen met de allesbepalende fashion calendar

Het eerste resultaat: een open brief met de titel ‘Open letter to the fashion industry’, ondertekend door onder meer Dries van Noten, Mattias Magnusson (Acne Studios), Craig Green, Mary Katrantzou, Pete Nordstrom, Pierre Hardy en CEO's van onder meeer retailers Selfridges, Mytheresa en Bergdorf Goodman. 

Modekalender

De open brief beschrijft hoe zo'n nieuwe modekalender eruit zou moeten zien - en dat is net zo simpel als logisch: plaats het herfst-/winterseizoen terug in de periode augustus - januari en het lente-/zomerseizoen terug in de periode februari - juli. Dit garandeert een meer gebalanceerde levering van nieuwe stukken in het seizoen, en geeft consumenten de tijd om daadwerkelijk te verlangen naar nieuwe producten. Korting mag alleen gegeven worden aan het einde van ieder seizoen om meer producten tegen de volle prijs te verkopen.

Dolgedraaid modesysteem

De groep werkt ook aan minder onnodige producten, minder verspilling van materiaal en voorraad én wil minder reizen. Dat minder reizen zou onder andere kunnen door gebruik te maken van digitale showrooms, en door opnieuw te kijken naar de functie van modeshows. Het is tijd om het dolgedraaide modesysteem volledig te herzien.

Meer dan kleding

De "persoonlijke creatieve interacties" waarover de brief spreekt (het is een bijna weggemoffeld detail) stemt hoopvol - natuurlijk willen we duurzaam en sociaal, maar om 'mode' meer betekenis te geven dan 'kleding' zijn persoonlijke creativiteit en interactie cruciaal.



share