Winkelwagen

Close
Je winkelwagen is leeg.
Mode

12e FASHIONCLASH Festival - digitale editie

De 12e editie van het internationale FASHIONCLASH Festival vindt plaats van 26 - 28 februari 2021. Tijdens het driedaagse evenement krijgt een nieuwe generatie ontwerpers en (podium)kunstenaars uit binnen- en buitenland de kans om hun werk digitaal te tonen aan het publiek.

Credits: PAERS; Iris van Wees - fotografie: Richard van Herwaarden; Studio LEWV; Collective LLIS, fotografie: Laura Knipsael; Atelier Josja Louise

Het programma bestaat uit virtuele modeshows, exposities, korte films, cross-overs met podiumkunsten en live fashion talks met een aantal deelnemers van het festivals. Deelnemers zijn o.a. Antoine Peters, Marlou Breuls Creative Studio, SCHUELLER DE WAAL, TEUN en XHOSA. Het digitale publieksprogramma en virtuele presentaties zijn op 26 en 27 februari voor iedereen gratis toegankelijk via www.fashionclash.nl.

Een greep uit het aanbod:

  • The Clash House | Zaterdag 27 februari, 20:00
    Het programma van dit jaar bevat een nieuw onderdeel waarbij de focus ligt op performatieve ervaringen en ontwerpers worden uitgedaagd om actief te experimenteren met presentatievormen en inclusieve publieksparticipatie. De ontwerpers gaan een dialoog aan met podiumkunstenaars Mami Izumi en Giovanni Brand om te komen tot een unieke presentatievorm voor hun nieuwe collecties. Deelnemende ontwerpers zijn Berend Brus, Marlou Breuls Creative Studio, NEO Design, MAARTEN VAN MULKEN, Rena Jansen, The Nightmare Disorder en een bijzondere presentatie van XHOSA in samenwerking met Black Harmony.
fashion clash The Clash House THE NIGHTMARE DISORDER PASARELLAPHOTO 157
The Clash House - 'The Nightmare Disorder' by Benji Nijenhuis & Nemo Cheminée [ArtEZ Fashion Design BA graduates 2020
  • The Locals | Zaterdag 27 februari, 17:00
    Binnen het programma The Locals presenteren een aantal lokale ontwerpers uit Maastricht en omstreken hun nieuwe collecties. Met onder andere de volgende ontwerpers/labels: TEUN, MICHI'M x MAXNIEREISEL, PAERS, STUDIO | HEEY en Turtlehorn.
fashion clash The Locals FCF MICHI MAX PASARELLA 69
The Locals - MICHI'M X MAXNIEREISEL, Maastricht Academy of Fine Arts & Design (MAFAD)
  • 4e editie Fashion Makes Sense Award Show + Talk | Zaterdag 27 februari, 14:00
    FASHIONCLASH reikt de vierde editie uit van de Fashion Makes Sense Award; een stimuleringsprijs voor een nieuwe generatie ontwerpers met vernieuwende en duurzame ideeën voor de toekomst van de mode. Finalisten presenteren hun werk tijdens dit online live-evenement.
fashion clash Fashion Makes Sense Award Show
Twee van de negen finalisten van de Fashion Makes Sense Award: Saskia Lenaerts (Central Saint Martins fashion menswear Masters) en Arí van Twillert (Delft University of Technology)
  • New Fashion Narratives Expositie | Vrijdag 26 februari, 19:00 + Zaterdag 27 februari, 18:30
    De modeontwerpers die in deze expositie centraal staan, vatten mode op als missie. Ze onderzoeken de grenzen van hun discipline en bevragen het systeem en de mode-industrie. Zo introduceren ze eigentijdse thema’s als inclusiviteit, gender, consumptie en daarmee nieuwe narratieven voor mode. Deelnemers zijn o.a. Antoine Peters, Schepers Bosman en LEWV.
fashion clash Antoine Peters Petra Stavast en Sanne van den elzen
Antoine Peters - 'Wooden floor dress' - fotografie: Petra Stavast en Sanne van den Elzen
  • Class of 2020 Expositie + Talk | Zaterdag 27 februari, 15:30
    In het kader van het festival is er een selectie gemaakt van een aantal afstudeerprojecten van de Nederlandse modeacademies. Deze worden gepresenteerd in de vorm van een expositie; geen ‘best of’ maar een vertaling van de tijdsgeest van de generatie van 2020.
fashion clash class of 2020
Class of 2020: Hailey Kim, Royal Academy of Art, Den Haag; LINN ALLEMAN, Willem de Kooning Academy, Rotterdam; Lara Warson, Willem de Kooning Academy, Rotterdam

En er is nog veel meer - bekijk het hele programma hier

Fashion Clash Festival
26 - 28 februari 2021
www.fashionclash.nl

fashion clash campagnebeeld
Campagne beeld credits: Campagne beeld concept en design: Iris van Wees, Grafische Vormgeving: Ivo Straetmans - Via Story

 



share