De concurrentie op de markt van tweedehands mode is groeiende. Als een beursgenoteerd bedrijf als Etsy $ 1,6 miljard neerlegt voor Depop, een platform voor tweedehandskleding, weet je dat er grote belangen op het spel staan.
Depop, een marktplaats voor tweedehands kleding en accessoires, staat bekend om zijn vintage en streetwear-aanbod én zijn samenwerking met influencers. De gebruikers zijn jong: gemiddeld 26 jaar. Klanten van Etsy zijn ouder: gemiddeld 39 jaar.
Met de overname van Depop verzekert Etsy zich van een jong, fashion-savvy publiek in de groeiende markt van wederverkoop.
Vinted
De markt van resale is de afgelopen jaren enorm gegroeid - en daarmee ook de strategische samenwerkingen en bedrijfsovernames. Zo nam kledingapp Vinted vorig jaar United Wardrobe over, nadat ze bij investeerders 250 miljoen euro ophaalden.
Diepe zakken
Met Etsy heeft Depop nu een eigenaar met diepe zakken. Die zullen beslist nodig zijn verder door te dringen in de overcrowded categorie van tweedehands kleding.
En hoewel fashion niet bepaald Etsy’s belangrijkste categorie is – het aandeel van kleding was vorig jaar voor minder dan 10% van de omzet $ 10,3 miljard - weet het bedrijf wél hoe je een marktplaats moet runnen.
Depop
Depop startte in het Verenigd Koninkrijk, en breidde snel uit naar de Verenigde Staten en Australië. Inmiddels heeft het bedrijf 30 miljoen geregistreerde gebruikers in bijna 150 landen. Depop draaide vorig jaar een omzet van 70 miljoen dollar, een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.
Het hoofdkantoor van de Depop zal gevestigd blijven in Londen; het bedrijf zal als een zelfstandige marktplaats blijven bestaan.