Winkelwagen

Close
Je winkelwagen is leeg.
Resumé

Resumé 2020

Korte berichten over wat ons opviel in de vreemdste tijd van ons leven - die van corona. Check ook het actuele Resumé!

Resumé 2020

Vinted neemt United Wardrobe over

Eerst groeien, dan winst maken. Dat is de strategie van Vinted, de app waarmee je je oude kleding verkoopt (van die irritante reclame inderdaad). Daarom neemt het Litouwse bedrijf nu United Wardrobe over.

Met de overname hoopt Vinted een stap te zetten op weg naar het veroveren van nieuwe markten. Vinted is momenteel in twaalf landen actief; eerder nam het bedrijf al het klantenbestand van het Spaanse Chicfy over.

Lees meer op nrc.nl

1 november 2020

Resumé 2020

Vogue's ode aan de nieuwe generatie

In de oktobereditie van Vogue Nederland zijn de gezichten op de cover niet van modellen of actrices, maar van een groep leerlingen van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB) in Amsterdam-Zuidoost.

"The Power of Youth staat altijd als een huis, maar in 2020 kunnen we al helemaal niet meer om deze (strijdbare!) generatie heen," schrijft Vogue. Het oktobernummer ls bedoeld als ode aan "de jongeren die de wereld moeten gaan veranderen, en dat ongetwijfeld ook zullen doen".

Het nummer is gemaakt in samenspraak met de Amsterdamse scholieren, aldus Vogue. Ze werden gefotografeerd in kleding waarin ze zichzelf het liefst zien, en hielpen ook mee het issue te maken.

Meer over Vogues ode aan de nieuwe generatie

15 september 2020

Resumé 2020

Podcast met Li Edelkoort: Corona laat zien wat er mis is met de samenleving

In een speciale editie van de Business of Fashion Podcast betoogt Lidewij Edelkoort dat de corona-pandemie aan het licht brengt wat er mis is met de samenleving. De pandemie laat zowel de maatschappij als de mode-industrie zien dat we zullen moeten vertragen en de manier waarop we dingen doen moeten veranderen.

“The virus, I think, can be seen as a representation of our conscience... it brings to light what is so terribly wrong with society and every day that becomes more clear,’” Edelkoort told BoF Editor-in-Chief Imran Amed. “It teaches us to slow down and to change our ways.”

Beluister de podcast

11 juni 2020

Resumé 2020

Trends & trendwatching in tijden van corona

De rol van trend forecasters verandert, aldus een lezenswaardig artikel op Vogue Business: die wordt veel meer adviserend. Tegelijkertijd zullen trends een minder belangrijke rol gaan spelen. Dat komt onder meer door het gebrek aan shows, beurzen en data: wie koopt wat wanneer tegen welke prijs. Hoe de mode- en lifestylebranche eruit zullen zien ná corona is onmogelijk te voorspellen. 

Trend forecasters predict a more trendless future

20 april 2020

Resumé 2020

Wasbare mondkapjes - made in Holland

De vraag naar mondkapjes in Nederland neemt toe, zeker nu  in verschillende landen het dragen van een mondkapje voor iedereen die naar buiten gaat verplicht is. Nominette, het zusterbedrijf van EE Labels, heeft daarom wasbare mondkapjes voor consumenten ontwikkeld. Zo blijven de gecertificeerde mondkapjes – die hard nodig zijn in de zorg – beschikbaar voor professionals.

Met deze wasbare mondkapjes bescherm je jezelf en anderen. De mondkapjes zijn uitgerust met een 2-laags filter, geweven door EE Labels. Je kunt ze bestellen in sets van 5, in evenveel verschillende kleuren. 

Bestel de mondkapjes bij Nominette

14 april 2020

Resumé 2020

C&A zegt contracten met fabrieken in ontwikkelingslanden op

Winkelketen C&A heeft het grootste deel van haar contracten met fabrieken in ontwikkelingslanden opgezegd. Volgens Human Rights Watch wil het bedrijf ook voor orders die al geproduceerd zijn of die nu in productie zijn niet meer betalen. Ook zou korting gevraagd worden op zendingen, met terugwerkende kracht tot 1 januari.

Human Rights Watch vindt dat de Nederlandse kledingketen haar verantwoordelijkheid moet nemen. "Andere kledingketens zoals H&M en Zara betalen nog wel voor de orders die geproduceerd zijn of in productie zijn", zo zegt Aruna Kashap van HRW tegen RTL Z. "De leveranciers hebben ook kosten gemaakt om deze kleding te maken."

meer op RTLZ

6 april 2020

Resumé 2020

Online privéles machinebreien

Ook de cursussen van STRIKKS - de designstudio voor gebreid textiel - staan voorlopig on hold. Je kunt daar nu wél terecht voor privéles: je kunt ze alles vragen over machinaal breien, de breimachine, wanneer je niet precies weet hoe een bepaalde breitechniek werkt, als je bepaalde knoppen niet snapt of wat nu de beste garenkeuze is voor jouw project. Ook bij technische problemen kan STRIKKS je helpen! 

Je kunt natuurlijk het hele internet afstruinen om je vraag te beantwoorden, maar liefst heb je 'm gewoon nu beantwoord. STRIKKS helpt je totdat het opgelost of onder de knie is. De privéles doen we gewoon op een moment dat voor jou het beste schikt via een online medium (Skype, Facetime, etc. etc.). 

Iets voor jou?

6 april 2020

Resumé 2020

Podcast: lifestyle trends & museum retail

In januari - toen we nog mochten reizen - gaf Anna Borsboom een lezing over het toepassen van lifestyle trends in museum retail. Plaats van actie: de beurs Museum Connections in Parijs. De lezing is nu te beluisteren als podcast.

Laat je niet afschrikken door de Franse tekst op de website; de lezing is gewoon in het Engels (met een Franstalige samenvatting).

Beluister de podcast

13 mei 2020

Resumé 2020

Plan voor designmuseum in Eindhoven

Vier Eindhovense instellingen werken samen om een nieuw design- en technologiehuis op te starten. Er ligt nu een plan van de Stichting ComplexNL om te komen tot de oprichting van wat inmiddels een future lab wordt genoemd. In 2023 moet dat een vaste plek krijgen in de stad, mogelijk in het Evoluon. Complex moet een nationaal instituut worden waar het ‘elke dag Dutch Design Week is'.

Het 'nieuwe futurelab van Nederland'

3 maart 2020

Resumé 2020

Open Call Helsinki Design Week

De hoofdtentoonstelling van de Helsinki Design Week (in september) vindt plaats in het Olympisch Stadion. Voor deze tentoonstelling - thema: Commitment Matters - is Organisation in Design op zoek naar inzendingen. In aanmerking komen opkomende en gevestigde ontwerpers en architecten, academies en collectieven

Achtergronden en criteria

1 maart 2020

Resumé 2020

Evolution Fair breidt uit

Vanaf september vindt Evolution Fair plaats in De Gashouder van de Amsterdamse Westergasfabriek. De Gashouder voegt nog eens 1000 m2 toe aan expositieruimte. Dat betekent ruimte voor meer studio's in alle categorieën - je kunt je al aanmelden. De mei-editie (volledig volgeboekt) vindt nog plaats in de Zuiveringshal en het Machinegebouw van de Westergasfabriek.

Evolution Fair

24 februari 2020

Resumé 2020

Salone del Mobile uitgesteld naar juni

De Salone del Mobile in Milaan, die van 21-26 april zou worden gehouden, wordt uitgesteld naar juni vanwege gevaar voor de publieke gezondheid. Nieuwe data van de beurs: 16 tot 21 juni. Eerder werd in Milaan al eyewear-beurs MIDO tot nader order uitgesteld; in Frankfurt is de Light & Building beurs uitgesteld tot september.

Salone del Mobile

23 februari 2020

Resumé 2020

Zeeman lanceert genderneutrale collectie

Eind februari lanceert Zeeman #BasicZ, een nieuwe basicscollectie voor mannen en vrouwen. De collectie bestaat uit hoodies, oversized sweaters en T-shirts in nude, ijsblauw, poederroze, crème en zwart. Alle modellen zijn gemaakt van biologisch katoen en afgewerkt met een ingeborduurde ‘Z’ en dubbele stiksels op de schouders. Prijzen van de #BasicZ collectie variëren van 6.99 tot 14.99 euro.

zeeman.com

22 februari 2020

Resumé 2020

Invisible women - de man als norm

De Financial Times en McKinsey benoemden Invisible Women van Caroline Criado Perez tot Business Book of the Year 2019. De Britse journalist toont in haar boek aan hoe vrijwel alle onderzoeken betrekking hebben op witte mannen; het beleid en de ontwerpen die daar vervolgens op gebaseerd worden dus óók.

Van overheidsbeleid en medisch onderzoek tot technologie, werkplekken, stadsplanning en de media – Onzichtbare Vrouwen onthult hoe vrouwen vergeten worden en de impact van die uitsluiting op hun gezondheid en welzijn. In oktober was Caroline Criado Perez een van de sprekers op het Brainwash Festival, haar talk staat inmiddels online.

Brainwash talk Caroline Criado Perez

21 februari 2020

Resumé 2020

Unseen: faillissement, doorstart en onbetaalde rekeningen

Eind januari werd Unseen failliet verklaard; nu maakt de fotobeurs Unseen een doorstart met nieuwe eigenaren Art Rotterdam, GalleryViewer en Westergas. Het faillisement zorgt voor veel ellende onder kunstenaars, leveranciers en personeel. Zij blijven achter met onbetaalde rekeningen. Het Parool tekende schrijnende verhalen op van onder meer fotografen, galeriehouders en het PR bureau.

Onbetaalde rekeningen blijven liggen bij doorstart fotobeurs Unseen

20 februari 2020

Resumé 2020

Rugs By GUR bij Groen+Akker

Exclusief in Nederland: vanaf 13 maart zijn de handgemaakte wandkleden van Rugs By GUR te zien bij Groen+Akker in de Amsterdamse Pijp. GUR wil meer ‘fun’ toevoegen aan de Portugese traditie van wandkleden weven. Dit doen zij door illustratoren en designers uit te nodigen om een kleed te ontwerpen. 

De collectie bestaat inmiddels uit meer dan 50 kleden. Groen+Akker is een winkel voor interieur, design en cadeaus. In de collectie vind je grote merken zoals HAY, Vitra en Muuto, maar ook werk van (nog) onbekende en nieuwe merken en designers.

Rugs By GUR

19 februari 2020

Resumé 2020

Open oproep Stimuleringsfonds: eigentijds gebruik van ambachten

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie stelt ontwerpers in de gelegenheid met een voorstel te komen dat de gelijkwaardige samenwerking tussen ambachtslieden en ontwerpers versterkt en dat kan leiden tot een duurzame toekomst van het ambacht. Dien een projectplan in voor verkenningen, nieuwe gebruiken en/of toepassingen van traditionele en hedendaagse ambachten.

Het project kan diverse vormen hebben, denk aan experiment in materiaal en techniek, ontwerpend/artistiek onderzoek of een bijzondere samenwerking binnen een werkplaats- of een lab. De voorkeur gaat uit naar projecten waarin duurzaamheid of circulariteit een rol speelt.

Oproep Eigentijds gebruik van ambachten

16 februari 2020

Resumé 2020

Miljoeneninvestering voor Starface

Ik zag ze voor het eerst bij Sephora in Parijs: gillend-gele doosjes met stervormige pleisters om op je pukkels te plakken. Dat past perfect bij de opkomende acne positivity beweging die openheid over huidproblemen bepleit - van verstopte poriën tot cystische acne.

Zoals iedere trend creëert ook acne positivity commerciële kansen. Waar een merk als Glossier naadloos aansluit op de esthetiek en lifestyle van millennials, kiest Starface voor een vrolijke, brutale branding die generatie Z aanspreekt, de groep met de meeste puistjes. Starface, gelanceerd in september 2019, haalt nu $ 2 miljoen op om te investeren in om onder meer nieuwe producten te kunnen ontwikkelen.

Acne-patch brand Starface picks up $2 million investment

10 februari 2020

Resumé 2020

Bijzonder keramiek x buitengewone planten

De bijzondere, handgemaakte bloempotten van Caudax bestaan uit twee delen: de bovenkant is poreus en heeft een afvoergat; de geglazuurde basis houdt overtollig water vast. Als je in New York woont kun je de potten inclusief zeldzame plant bestellen - een fantastische manier om de variëteit in de plantenwereld te onderstrepen.

Caudax

5 februari 2020

Resumé 2020

Brandless sluit deuren

Na ruim twee jaar sluit de Amerikaanse startup Brandless zijn deuren. De payoff van Brandless: "Live Well. Take Care. Do Good." Brandless verkocht 'better you' producten - van shampoo tot muesli - en maakte 'shopping by values' mogelijk: je kon de webshop sorteren op jouw lifestyle. Veganistisch, kosher of cruelty-free bijvoorbeeld.

Alle producten waren verkrijgbaar voor 3 dollar wat het bedrijf waarschijnlijk de das heeft omgedaan. De felle concurrentie op de direct-to-consumer-markt maakte een duurzaam bedrijfsmodel onhoudbaar, aldus Brandless in een verklaring.

Lees meer

3 februari 2020

Resumé 2020

Dutch design & Marokkaanse ambachtsvrouwen

Amie Dicke, Bertjan Pot, Mattijs van Bergen en Wieki Somers exposeren samen met Marokkaanse ambachtsvrouwen hun gezamenlijke werk in het historische Palais Bahia in Marrakech. ‘One Square Meter Berber‘, is een Nederlands-Marokkaans sociaal, artistiek project.

Initiatiefnemer en ontwerper Mina Abouzahra heeft samen met curator Amanda Pinatih de tentoonstelling samengesteld en vormgegeven. Zij laten een intercultureel beeld zien van artistieke eenvoud waarbij het oude weefambacht de boventoon voeren. De tentoonstelling is te zien tot en met eind april 2020.

One Square Meter Berber

1 februari 2020

Resumé 2020

Geen foto's maar illustraties voor Vogue Italië

Voor het eerst in 55 jaar geschiedenis verscheen Vogue Italia in januari 2020 met een geïllustreerde cover (er zijn er zeven. van evenveel illustratoren) en ook het binnenwerk is volledig geïllustreerd.

Voor liefhebbers van modeillustratie een bewijs dat fotografie niet per se nodig is om kleding te laten zien. Voor dit nummer zijn geen fotografen, stylisten, modellen, makeup-artists en set dressers op pad gestuurd. Milieuwinst! Hoofdredacteur Emanuele Farneti schreef op zijn Instagram dat het bespaarde geld wordt gedoneerd aan de restauratie van Fondazione Querini Stampalia in Venetië, dat zwaar beschadigd is door overstromingen. Een geweldige PR-actie (alle varianten zijn inmiddels collectibles) en een fraai staalte greenwashing in één, inderdaad. FastCompany spreekt van een 'stunt' en wijst erop dat Vogue weinig om het grotere probleem van vervuiling in de mode-industrie aan te pakken.

Greenwashing at its finest

13 januari 2020

Resumé 2020

Nieuwe collecties BottegaNove

Tijdens Maison&Objet presenteerde BottegaNove - producent van fantastische keramische en porseleinen tegels - New Town, een collectie tegels van Adam Nathaniel Forman (full disclosure: een van mijn favoriete ontwerpers).

Je kent BottegaNove waarschijnlijk al van de ontwerpen van onder andere Cristina Celestino (Plumage) en Studiopepe (Haiku), daar is nu dus New Town aan toegevoegd: een collectie handgemaakte tegels waarin een moderne Italiaanse feel wordt gecombineerd met klassiek design uit Groot-Brittannië. De tegels zijn in verschillende kleuren en zowel glad als met textuur te krijgen.

Adam Nathaniel Furman: New Town

16 januari 2020

Resumé 2020

Amsterdam Fashion Academy overgenomen door Luiss Business School

De Amsterdam Fashion Academy is sinds 1 januari 2020 onderdeel van de Luiss Business School in Rome, onderdeel van de Luiss University. De Luiss Business School en de Amsterdam Fashion Academy delen een gemeenschappelijke visie op onderwijs met veel aandacht voor elke individuele student.

Ingrid Mijnheer, oprichter en directeur van de Amsterdam Fashion Academy, vindt het een geweldige stap voorwaarts voor de Amsterdam Fashion Academy. Zo blijven we in de voorhoede van de mode zal houden met behoud van onze unieke positie als een zeer gepersonaliseerde, kleine en vriendelijke mode-academie boordevol grote ideeën en creatieve exellentie.

Luiss Business School

12 januari 2020

Resumé 2020

A-zine, online magazine over architectuur

A.ZINE is een online magazine met een nieuw perspectief op architectuur. Architectuur – waaronder A.ZINE ook landschapsarchitectuur, stedenbouw en interieurarchitectuur verstaat – is van invloed op je welzijn. A.ZINE wil een een plek zijn voor zowel professionals als geïnteresseerde leken.

Door de toegevoegde waarde van goed ontwerp zichtbaar te maken en toe te lichten, maar ook vernieuwing van het vakgebied en verdere professionalisering van de beroepspraktijk te stimuleren. De inhoud is verdeeld over rubrieken als Mevr. de Architect, Stad en Land, Het Ontwerp, De Blik en De Zaak.

Azine

10 januari 2020

Resumé 2020

Pixeltapijt van Studio Makkink & Bey

Voor CSrugs ontwikkelde Studio Makkink & Bey ‘Pixelated’, wollen 3D-vloerkleden in zes verschillende pixelated patronen. Makkink & Bey ziet tapijten als virtuele en fysieke landschappen. Door de code op het tapijt te scannen kom je terecht op een online cultureel platform met verhalen over kunst, design en architectuur. Met een nieuw ontwikkelde tuftmethode wordt het vloerkleed een tastbaar medium dat je naar een virtuele dimensie brengt. Made in Holland!

CSrugs

7 januari 2020

Resumé 2020

Barbie en Ken als Sovjetburgers

De Russische 'doll photographer' Lara Vychuzhanina brengt Barbie en haar Ken tot leven in de Sovjet-Unie omstreeks 1985. Op basis van echte foto's creëerde ze met heel veel oog voor detail een levensecht appartement vol miniatuur-accessoires. Check haar Instagram-profiel voor heel veel inspiratie!

Lara Vychuzhanina op Instagram

6 januari 2020

Resumé 2020

Ontmoet je nieuwe vriend(in): Neon

Samsung heeft een reeks virtuele wezens (dus niet 'robots' zeggen) onthuld die eruit zien en zich gedragen als mensen, inclusief emoties. De Neons hebben realistische karakters en daarom menselijke namen gekregen zoals Frank, Natasha en Hana. Geen 'Hey Neon' dus. 

In tegenstelling tot andere virtuele avatars en bots - denk aan Siri en Alexa - zijn Neons van Samsung in eerste instantie ontworpen om 'vrienden' te zijn met mensen. In de nabije toekomst kun je een Neon licentiëren of inzetten als vertegenwoordiger, adviseur, of zorgverlener. True friends!

Neons: virtually, real

5 januari 2020