Retail en Millennials - hoe werkt dat?
Millennials. Ze zijn voortdurend met hun mobiel bezig, en zorgen met al dat online shoppen voor de ondergang van de fysieke winkel. Is dat wel zo?
Millennials. Ze zijn voortdurend met hun mobiel bezig, en zorgen met al dat online shoppen voor de ondergang van de fysieke winkel. Is dat wel zo?
RetailTheater verzamelde drie feiten over deze generatie, en geeft drie voorbeelden van concepten die op de wensen van Millennials inspelen. En ja: de beste ideeën vind je soms buiten je eigen branche!
"De kans is 216% hoger dat Millennials geïnspireerd raken door in-store touchscreens."
(Bron: Brian Honigman op medium.com)
Bij fashion store The Reformation in San Francisco vind geen paspoppen en slechts een paar outfits; van alles één maat. De winkel hangt wél vol met touchscreens. Daarop selecteer je de gewenste outfit en je maat; binnen twee miniuten hangt de kleding in een kast in jouw paskamer. Geen overvolle rekken of lange rijen meer. Dit voelt echt als shoppen in de toekomst!
"Millennials vinden ervaringen waardevoller dan spullen. Dus om spullen aan hen te slijten, moet je ze een experience geven. [...] Winkelen is voor hen entertainment. Ze shoppen niet omdat ze een nieuwe broek nodig hebben, maar omdat ze iets willen beleven."
(Bron: knack.be)
Millennials kunnen niet zonder hun telefoon. Dan is het behoorlijk slim om een compleet app-based restaurant te openen. Bij franchiseketen Pinchos in Zweden reserveer, bestel en betaal je allemaal via één app. Is je eten klaar? Je krijgt vanzelf een melding. Eigenlijk is de app dus gewoon jouw persoonlijke ober. Met de typische Moulin Rouge-sfeer is ieder restaurantbezoek een hele experience, die je makkelijk deelt via social media. Uiteraard ook via de app.
"Millennials verlangen meer van een merk voor dat ze zich ermee kunnen identificeren om zich er uiteindelijk aan te verbinden. Ze verwachten dat een merk hun behoeftes, voorkeuren en passies snapt."
(Bron: emerce.nl)
Holiday Inn begrijpt de behoeftes van de Millennial zeker. Zij komen met H4, een nieuw designconcept waarbij flexibiliteit centraal staat; een concept dat het hotel samen met regelmatige gasten ontwikkelde. Weg dus met de vaste hotelkamer-layout. Met losse en makkelijk verplaatsbare meubels past de Millennial gast de kamer aan zoals hij zelf wil. Schuif het bureau naar de plaats waar jíj het liefst werkt. Vanuit bed? Geen probleem. Creëer je eigen thuis!
"Voor Millennials moeten online en offline naadloos met elkaar verbonden zijn; altijd overal aanwezig dus, maar never in my face," aldus Pernille Kok-Jensen in het Millennial trendboek 'Always be yourself. Unless you can be a unicorn, then always be a unicorn'. "In een kledingzaak is het bijvoorbeeld te gek als pashokjes geskipt kunnen worden en je de outfit virtueel kunt passen. Het liefst ook om te delen met vrienden om real-time feedback te krijgen. (...) Millennials zijn altijd mobiel en on-the-go. Maar het blijven wel mensen. In retail zoeken ze een thuis-gevoel; een home away from home".
Over Retailtheater
Is er toekomst voor de winkel in het straatbeeld? Het antwoord is ja. Volmondig ja - als je tenminste het verschil maakt. RetailTheater helpt daarbij. Je kunt RetailTheater inschakelen voor conceptstrategie en -ontwikkeling, realisatie en activatie van (winkel)concepten.
www.retailtheater.nl