AI schudt alle branches op - dus ook die van interieur en deco. Hoe kijk jij aan tegen deze nieuwe technologie? Zie je het als een risico of als een kans? Gebruik je het zelf al? De Maison&Objet doet onderzoek - help je mee?
Barometer Maison&Objet
Aan het begin van het oneindige potentieel van deze ontwikkeling roept kunstmatige intelligentie veel vragen op - en angsten. Hoe past de decor-, design- en lifestylesector zich aan? Welke initiatieven en ervaringen zijn er al? Heb je als creatief nog werk straks? De Maison&Objet houdt een speciale enquête over AI in de interieurbranche. Doe je mee?
Twee maal per jaar legt Maison&Objet een vragenlijst voor aan professionals uit de wereld van wonen en decor: hoe staan ze ervoor? Hoe zien de werving, inkoop en bedrijfsontwikkeling eruit? De resultaten van die vragenlijsten worden elke zes maanden worden gepubliceerd. De rapporten geven gedetailleerd inzicht in actuele vraagstukken, en fungeren als check-up en referentiekader voor de branche. Dit keer ligt de focus dus op kunstmatige intelligentie.
De Hortensia Chair, een ontwerp van Andrés Reisinger uit 2018, was een digitaal experiment dat viral ging op Instagram. Nadat er orders waren geplaatst voor de niet-bestaande stoel ging Reisinger op zoek naar een manier om hem toch te kunnen produceren. Dat is in 2021 gelukt: de Hortensia Chair is nu onderdeel van de collectie van Moooi.
Toetje: Lidewij Edelkoort over AI
Het gebruik van robots en AI is een ‘nieuwe vorm van kolonialisme’ die volgens trendwatcher Lidewij Edelkoort zal leiden tot een heropleving van Arts and Crafts. De opkomst van AI zal ook betekenen dat we onze purpose moeten heroverwegen, omdat die niet langer verbonden zal zijn aan werk, aldus La Li, en creativiteit kan ons helpen die te vinden. "I think we will create an Arts and Crafts world next to this billionaire world and they will sort of coexist," she said. "I call it the 'age of the amateur'".