Winkelwagen

Close
Je winkelwagen is leeg.
Retail

Mais Oui! Een nieuwe museum retail tour in Paris!

Op zoek naar inspiratie voor je museumwinkel, concept store of lifestyle merk? Ontdekken hoe je commercieel succes behaalt binnen een culturele setting? Ga mee met de Paris Museum Retail Tour. Achtste editie!

Flexibel, actueel, commercieel

We bezoeken museumwinkels, concept stores en cadeauwinkels en wisselen van gedachten met commercieel managers, inkopers en visual merchandisers. Hoe vertalen musea hun collecties naar merchandise? Hoe zorg je voor relevantie in een (sub)culturele context? Wat is de meerwaarde van visual merchandise? Hoe zorg je ervoor dat je met je winkel en collectie flexibel kunt inspelen op trends en actualiteiten (denk aan de Olympische Spelen!)?

Leer hoe je een relatie legt tussen de verhalen en collecties, winkel en doelgroep van musea en culturele instellingen.

De museumwinkel van Musée du quai Branly - bezocht tijdens een eerdere Tour

Programma 

Dag 1 (9 september) - Maison & Objet

De eerste dag beginnen we met een VIP-ontvangst op de Maison&Objet. Centraal thema op de beurs is Terra Cosmos, een thema waarin wetenschap en magie samensmelten en fantasie en realiteit elkaar ontmoeten. Hoe zie je dat terug in producten, materialen en presentaties?

We bezoeken de themaruimtes van Maison & Objet en laten ons inspireren door het design en de producten. We onderzoeken wat relevant is voor museumwinkels, gift- en concept stores. In de ochtend doen we dit gezamenlijk, 's middags kun je zelf de beurs verkennen; desgewenst maken we een route op maat voor je. De dag sluiten we af met een gezamenlijk diner.

Dag 2 (10 september) - Retailtour

Allons en ville! We bezoeken twee traditionele museumwinkels met ieder een eigen aanpak, een aantal concept stores, een cadeauwinkel en de nagelnieuwe Parijse filiaal van Dover Street Market. 

Welke keuzes maken zij in hun productselectie? Hoe presenteren zij hun assortiment en welke middelen gebruiken ze daarvoor? Wie zijn hun klanten? Hoe flexibel zijn ze in hun presentatie en gebruik van verschillende thema's? Wat zijn hun bestsellers? Hoe gaan ze om met diversiteit en duurzaamheid?

Kennis delen staat centraal: we bespreken hoe wat we zien, past bij verschillende retailstrategieën, concepten, klant- en stijlgroepen.

Het programma kan nog wijzigen

Praktisch

  • Datums: Maandag 9 september en dinsdag 10 september 2024
  • Prijs: € 445 
  • Inclusief: diner op dag 1, lunch op dag 2, openbaar vervoer in Parijs tijdens de tour, VIP-ontvangst Maison&Objet + entreeticket (hele week geldig)
  • Exclusief: btw, hotel in en vervoer naar Parijs, ontbijt en lunch op de beurs
  • Als je wilt regelen we je verblijf in ons vaste (betaalbare!) hotel 

Voor wie

De Paris Museum Retail Tour is er voor iedereen die betrokken is bij het ontwikkelen, produceren, collectioneren en presenteren van artsy producten. Deelnemers van vorige edities werkten in grote en kleine museumwinkels als inkoper, vm'er of commercieel manager, waren eigenaar van concept stores of hadden een eigen merk of productlijn. Er zijn tijdens de tours beslist goede zaken gedaan ;)

  • Ben je inkoper, visual merchandiser of manager van een museumwinkel?
  • Heb je een concept store of cadeauwinkel?
  • Ontwikkel je producten of collecties voor museumwinkels, of wil je jouw merk meer verbinden met kunst en cultuur?

Je bent van harte welkom!

Aanmelden

Aanmelden kan door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We nemen zo snel mogelijk contact met je op! 

De Paris Museum Retail Tour is een initiatief van Ellen Groenveld (Cultuur & Retail) en Anna Borsbooom (Signifier).

Galerie Dior, ParisBeeld: Galerie Dior