De Maison&Objet schudt de boel flink op met een gloednieuwe aanpak. Belangrijkste daarin: de januari- en de septembereditie krijgen ieder hun eigen focus. Beide beurzen houden wel een centraal thema. Voor januari is dat Sur/Reality.
Surrealisme in verlichting. Vlnr: Studio Palatin, Altereforme, Yoomoota, Seletti
Centraal thema januari: Sur/Reality
In januari duikt de Maison&Objet diep in de wereld van het surrealisme. Honderd jaar na het Surrealistisch Manifest blijft deze kunststroming de creatieve wereld inspireren en provoceren. Dezelfde surrealistische geest vind je ook in de huidige esthetiek van collages - lagen aanbrengen, naast elkaar plaatsen en vermengen van elementen - waarbij wordt geput uit een breed scala aan historische en artistieke referenties.
Elizabeth Leriche over Sur/Reality
"Imaginary paradises, an invitation to dream, a dive into the unconscious, humor, extravagance, the extraordinary, surprise, boldness, the exquisite corpse, a fresh perspective... and a space for freedom!"
Beide beursedities houden één centraal thema. In januari 2025 is dat Sur/Reality.
Verwacht objecten en installaties die de norm doorbreken, intrigeren en/of de zintuigen verstoren. Verstoring, hallicunatie en desoriëntatie moeten ongebreidelde creativiteit voeden, onze nieuwsgierigheid aanwakkeren en onze zin in risico's, dromen en het onverwachte moeten herstellen.
Nieuwe opzet: meer onderscheidende edities met eigen focus
De M&O belooft nog scherper te gaan cureren, en te focussen op kwaliteit en innovatie in het aanbod. De beide edities worden ook meer onderscheidend. In de januari-editie van de beurs ligt de nadruk op horeca & hospitality, collectible design en home fashion. De focus van de september-editie ligt op Cook&Share, toonaangevende brands en jong talent.
Januari
What's new? in Hospitality
Naast de befaamde What's new-trendsecties voor decor en retail, krijgt ook hospitality een eigen What's new, met een trendvisie voor deze sector. Daaromheen komt een premiumaanbod voor hoteliers en kroegtijgers die op zoek zijn naar een onderscheidende identiteit van hun etablissement.
Collectible design: crafts deluxe
De tweede focus zal liggen op collectible design: stukken in beperkte oplage die specifieke knowhow laten zien, vakmanschap verheffen en de grenzen van materialen verleggen. Interieurontwerpers die op zoek zijn naar uitzonderlijke producten kunnen terecht bij twintig geselecteerde merken in het premiumsegment van de markt.
Als we het toch over collectibles hebben: de vlooien- en antiekmarkt Les Puces de Saint-Ouen was de afgelopen editie sterk aanwezig op de Maison & Objet binnen. Het lijkt erop dat de samenwerking tussen de Puces en de beurs blijft, zo hoorden we. Dat beloof wat voor de komende edities (als die Puces nieuw voor je zijn: grijp je kans)
Fashion & home fashion
Tot slot krijgt ook de sector modeaccessoires een makeover. In het nieuwe "Fashion and home fashion" presenteren urban en luxe luxe merken producten die perfect aanvulling zijn op interieurdesign en woninginrichting.
Maison In The City
Ook in januari: het programma Maison In The City, een circuit langs de mooiste adressen van Parijs: toonzalen, ateliers, winkels en galeries - een ware ontdekkingsreis door Parijs.
September
Cook & share
Voortaan is het Cook&Share segment - met z'n uitgebreide assortiment keukenproducten, servies en tableware - alleen nog in september te zien.
Design: leading brands
Ook in september: speciale aandacht voor de nieuwe collecties van invloedrijke, prestigieuze merken, de toonaangevende smaakmakers die we de afgelopen jaren soms misten op de beurs.
Design: young talent
Een nieuwe kijk op design komt van jonge internationale ontwerpers. Voor hen zijn de programma's Rising Talent Awards en Future on Stage gereserveerd - die zijn er dus niet in januari.
Paris Design Week
Tiendaags event rond design (en de randen daarvan). Exposities van jonge designers, nieuwe conceptstores, meet ‘n’ greets met designers, vernissages...
Faye Toogood is designer of the year
Faye Toogood, designer of the year
"This world of social networks is tending towards uniformity. Technology is fun, but destructive to the brain. The mind can no longer concentrate, wander, dream or invent. (...) The avant-garde is about being absolutely true to yourself, from the depths of your being."