Winkelwagen

Close
Je winkelwagen is leeg.
Branding & marketing

Communiceren over duurzaamheid - zo doe je dat

Na drie jaar ligt het er: 'The Sustainable Fashion Communication Playbook'. Het is een gamechanger - een must voor iedereen die in fashion werkt, van influencer tot merkstrateeg. 

Let's shift the fashion narrative

Iedereen die duurzaamheid in mode wil ondersteunen vindt in The Sustainable Fashion Communication Playbook een praktische gids - het stelt modecommunicators in staat om echte verandering binnen de branche te stimuleren. Het richt zich op iedereen die betrokken is bij consumentengerichte communicatie: marketeers, brandmanagers, beeldmakers, verhalenvertellers, media en influencers.

Als je je werk- of opdrachtgever nog moet overtuigen van de noodzaak van verandering van aanpak: er is ook een hoofdstuk gewijd aan The business case for communication change.

Het playbook, gelanceerd op de Global Fashion Summit in Kopenhagen en geschreven door Rachel Arthur, laat onder meer zien hoe we desinformatie (denk aan greenwashing) kunnen tegengaan, terwijl we tegelijkertijd de mentaliteit en onderliggende waarden bij consumenten beïnvloeden.

Marketing en storytelling

Het Sustainable Fashion Communication Playbook onderschrijft de essentiële rol marketing en communicatie bij het vormgeven van verlangen, aspiratie en consumptieniveau - en presenteert dat vervolgens als creatieve kans. Wat als we onze creatieve kracht zouden inzetten om duurzame en circulaire oplossingen te stimuleren?

“The fashion industry recognises the changes it needs to implement are systemic. Shifting consumer behaviours and confronting the role marketing and storytelling play within this are crucial."

Creatieve kans

Als de modesector zijn duurzaamheidsdoelstellingen wil halen zijn technische oplossingen niet voldoende. We hebben marketing en storytelling nodig om richting duurzame consumptie te bewegen. Er zit een enorme kracht in de verhalen die mode vertelt.

positive fashion future

Praktisch & strategisch

Je kunt het Playbook op verschillende niveaus lezen, van strategisch (welke keuzes maken we en hoe passen die bij ons merk) tot uitvoerend. Er zijn tabellen met do's en don'ts en checklists die je helpen bij het maken van keuzes; er zijn richtlijnen voor implementatie en het boek is doorspekt met case studies. Ook je KPI's moeten mee in de verandering natuurlijk; daarvoor biedt het hoofdstuk Measuring Succes goede handvatten (en discussievoer). Met de uitgebreide literatuurlijst waarmee het boek afsluit kun je de rest van de zomer weer vooruit.

"Can there be a world where communication and marketing are no longer primarily about driving volume growth, but ensuring performance across the Sustainable Development Goals, tying in economic, social and environmental factors?"

Hoewel het Playbook specifiek gericht is op fashion biedt het zeker ook houvast voor andere branches in lifestyle - van beauty tot interieur en hospitality.

Download het playbook

sustainable fashion communication playbook

Terugkijken: marketing sustainability

De focus van de lunch&Learn van 3 juli j.l. lag op marketing & duurzaamheid. Hieronder de replay van die presentatie (de discussie die daarop volgde is niet opgenomen. Als je de volgende editie van Lunch&Learn live wil bijwonen, meld je dan even aan).



share