Winkelwagen

Close
Je winkelwagen is leeg.
Interieur

Trendwatcher of merkbouwer, maker of marketeer: je mindset bepaalt je beursblik

Producten, merken, lanceringen, trends, ontvangsten, events... Op een beurs schreeuwt alles om aandacht. Hoe voorkom je dat je verzandt of je richting verliest? Spoiler: het zit niet in je planning, maar in je mindset – en die kun je kiezen.

Je agenda nóg voller plannen gaat je niet helpen. Anders kijken wél. Leer te schakelen tussen perspectieven. Rollen. Mindsets. De ene keer kijk je als trendwatcher. Dan weer als inkoper, maker, curator of stylist.

Elke rol onthult iets anders, geeft een ander perspectief. Door je bewust te worden van die rollen, kun je gerichter kijken en betere keuzes maken. Zo houd je koers, ook midden in de chaos.

Bril = rol + perspectief

Hieronder vind je 23 verschillende brillen om de beursvloer mee te betreden, onderverdeeld in vijf categorieën: creatief, strategisch, praktisch, relationeel, en gericht op kennis.

Natuurlijk speelt iedereen verschillende rollen tegelijk: je bent misschien zowel inkoper als stylist, ondernemer én netwerker. Maar door tijdens je beursbezoek één of twee brillen bewust op te zetten, voorkom je dat je verdwaalt in alles wat op je afkomt. De bril is de lens die bepaalt waar je op scherpstelt. 

1. Creatief kijken: beeld, verhaal, verbeelding

De trendwatcher

Je oog valt op kleur, op vorm en materiaal, op woorden, thema’s en stijlen. Wat betekenen die? Is er samenhang met maatschappelijke ontwikkelingen? Je denkt niet in 'nu', het gaat niet om 'mooi'. Alles draait om timing, beeldtaal en culturele aansluiting.

De curator

Je verzamelt geen spullen, maar stemmen. Je denkt in thema’s, zoekt ritme, nuance, contrast en betekenis. Wat hoort bij elkaar? Wat schuurt, verrast, verrijkt? Als curator kijk je met een verhaal in je hoofd en een compositie in je gedachten.

De conceptdenker

Je zoekt geen producten, maar potentie. Je denkt in formats voor winkels, exposities, ruimtes of merken. Je kijkt hoe materialen, sferen, vormen en verhalen kunnen samensmelten tot een nieuw geheel. Je hoofd zit vol flarden en onaffe zinnen. De rest vult zich op de vloer.

De sfeerstrateeg

Je ziet wat er staat, maar kijkt vooral naar wat dat doet. Licht, geluid, geur, ritme, routing – je registreert hoe merken sfeer inzetten om gevoel te sturen. Je scant met al je zintuigen. Voor jou is beleving geen decor, maar een strategisch instrument.

De estheet

Bij jou draait het om picture perfect: schoonheid in compositie, kleur, styling en presentatie. Je oog valt op hoe iets is opgebouwd, hoe het licht valt, welke details het plaatje laten kloppen. Je maakt de mooiste foto's.

De merkbouwer

Je kijkt door de ogen van je publiek: wat valt op, wat vertelt iets over jouw merk? Je zoekt beelden en verhalen die passen bij je identiteit – en uitnodigen tot delen. Van visuele parels tot slimme invalshoeken: alles draait om herkenning, verhaal en merkgevoel.

Welke bril zet je op? Creatief, strategisch, praktisch, relationeel, of vooral gericht op kennis?

2. Strategisch kijken: merk, markt, koers

rol marketeer beurs

De strategische denker

Je kijkt niet per se naar producten, maar naar patronen. Wat valt op in positionering, thematiek of materiaalgebruik? Hoe pakken merken het aan? Welke bewegingen zijn er in de markt? Jij denkt in de lange termijn: wat betekent dit voor de koers van jouw merk of werk?

De concurrentiespotter

Wat doet de concurrentie goed, en wat juist niet? Hoe onderscheid jij je van hen? Waar ligt ruimte voor jouw merk? Je analyseert zonder dat je dat misschien expliciet benoemt.

De marketeer

Je kijkt met commerciële scherpte en strategisch instinct. Wat communiceert dit merk – en naar welk publiek? Wie zit op deze stoel, in welk huis, met welk budget en welk verhaal?  Je denkt in klantgroepen, marktsegmenten, prijsniveaus en positionering. Alles wat je ziet, leg je naast je merkkompas.

De zelfreflector

Misschien de stilste rol, maar een belangrijke - eentje die iedereen regematlig zou moeten toepassen: spiegel wat je ziet aan je eigen praktijk. Wat raakt, wat schuurt? Waar sta je, en waar wil je naartoe? 

 

zelfreflectie

Kies je een bril, dan kies je een rol: creatief, strategisch, praktisch, relationeel, of vooral gericht op kennis.

3. Kennis als kompas: ontdekken, toetsen, begrijpen

De newbee

Nieuw in het vak of voor het eerst op een grote beurs? Dan kijk je anders. Je observeert, stelt vragen, neemt alles in je op. Je blik is nog onbevangen – en dat levert soms meer op dan ervaring.

De verslaggever

Je ziet geen stands, maar contentmomenten. Een goed shot, een detail dat verrast, een verhaal dat je kunt doorvertellen. Je kijkt met het oog van je lezers en volgers en maakt van indrukken input voor socials, pitch of presentatie.

De docent

Je komt om te verzamelen wat je later met anderen zult delen. Misschien geef je les, coach je teams, of geef je lezingen. Je zoekt vanuit je eigen perspectief naar invalshoeken die verwonderen, verdiepen, of dingen op scherp stellen.

Welke bril zet jij op? Een creatieve, strategische, relationele, resultaatgerichte of eentje die vooral gericht is op kennis?

4. Resultaat telt: projecten, deadlines, deliverables

rol planner interieur beurs

De probleemoplosser

Je bent op zoek naar iets specifieks: een hanglamp met een diameter van 182 cm, akoestische paneel met korte levertijd, of een oplossing voor een duurzaamheidsvraagstuk. Je scant gericht en stelt snelle, praktische vragen.

De maker

Je denkt in maakbaarheid. Hoe is dit geproduceerd? Van welk materiaal? Is het circulair, lokaal, schaalbaar? Je verzamelt technische documentatie, stelt concrete vragen en hebt altijd je lasermeter in de aanslag.

De planner

Past het door de deur? Wat zijn de levertijden? Hoe zit het met transport, voorraad, montage? Mooi of geschikt zijn hier niet de criteria, het moet vooral werkbaar zijn. Logistiek is je middle name

De onderhandelaar

Je bent hier voor de deal. Je vraagt naar marges, levertijden, condities – en je laat je niet afschepen. Je luistert scherp, vraagt door, bouwt vertrouwen én bewaakt je ruimte. Koffie is je brandstof; de offerte je trofee.

De scherpschutter

Je hebt een lijstje. Een route. Een missie. Geen tijd voor afleiding of verdwaald dwalen. Je scoort wat je nodig hebt en bent op tijd terug voor de trein. Kort, strak en effectief. Soms is dat genoeg.

Haal het meeste uit je beursbezoek door na te denken over je rol. Ben je daar als creatief, als strateeg, fixer, mensenmens, of wil je vooral kennis opdoen?

5. Verbindend kijken: contact, context, samenwerking

De netwerker

Je bent hier om relaties te onderhouden en nieuwe aan te gaan. Je hebt meer oog voor naamkaartjes dan voor kleurkaarten: je ontmoet leveranciers, spreekt potentiële partners aan, en overhandigt je businesscard aan sprekers bij seminars.

De inkoper

Je bekijkt collecties met een zakelijk oog: past dit bij mijn winkel, project of klantgroep? Wat zijn de marges, de levertijden, de condities? Win-win is je motto: je stelt kritische vragen én bent erop gericht de relatie goed te houden.

De ontdekker

Je zoekt jonge labels, frisse energie, unieke esthetiek. Vernieuwing. Je vermijdt de grote namen, op zoek naar dat merk dat nog niemand kent – maar straks iedereen.

De recruiter

Makers, ontwerpers, jonge bureaus en studenten: een beurs is een prima plek om aanstormend talent te ontdekken (of weg te kapen). Die heb je nodig voor frisse energie in jouw merk of studio.

rol party girl beurs design

De partygirl m/v/x

's Ochtends nog even een rendez-vous met je personal trainer, want het feest begint al voor de lunch. De ene uitnodiging lokt de andere uit - jij bent waar de champagne is.

Vanuit welk perspectief bezoek jij de beurs? Kijk je creatief, strategisch, praktisch, relationeel, of wil je vooral kennis opdoen?

Moet ik kiezen?

Welnee, je moet niks. Sowieso: je combineert vaak meerdere rollen tegelijk. Misschien kom je voor een concreet project, wil je een bezoekje brengen aan je vaste leveranciers en ben je ondertussen ook alert op trends.

Het gaat erom dat je beseft vanuit welke rol je rondloopt, en dat het zinvol is om af en toe van perspectief te wisselen. Een stylist die ook als logistiek planner leert kijken, maakt betere plannen. Een architect die af en toe een marketingbril opzet, leert zijn werk beter verkopen. Een senior brandmanager die durft te denken als beginner, blijft wendbaar in een veranderende markt.

Je manier van kijken bepaalt wat je meeneemt. Je hoeft niet alles te zien, kunt niet alles weten. Wat telt, is waar je naar kijkt, en wat je daarin herkent. De rest mag blijven liggen. Voor later. Voor ooit. Of: voor iemand anders.

je hoeft niet alles te zien


share