Winkelwagen

Close
Je winkelwagen is leeg.
Resumé

Resumé - kort nieuws 2024

Kort nieuws & faits divers - omdat we weleens iets tegenkomen wat we je niet willen onthouden.
Tips zijn welkom!

Resumé - kort nieuws 2024

Black Friday: don't shop, just swap

Op 29 november kun je in geen van de 30 FREITAG-winkels kopen - ook de online shop is dan gesloten. FREITAG biedt ook een alternatief voor de shop hysterie van Black Friday: ruil-evenementen. Wat FREITAG betreft ligt de toekomst niet alleen in duurzame producten die materiaal besparen, maar ook in circulaire modellen: ruilen in plaats van kopen, doorgeven in plaats van weggooien.

De FREITAG Store in Amsterdam is vanaf 17 uur open voor iedereen die een FREITAG-product wil ruilen voor een nieuw, tweedehands favoriet. 

Don't shop, just swap

30 oktober 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Modefabriek vernieuwt

Aankomende wintereditie van Modefabriek, op 26 & 27 januari 2025, krijgt Modefabriek een bijna volledige reset. Na 21 jaar wordt de vertrouwde RAI vervangen door een nieuwe locatie: EXPO Greater Amsterdam in Vijfhuizen.  Trends en Talks blijven; er is extra ruimte gecreëerd voor exclusieve merken en "we blijven dé plek voor de mooiste boetiek-labels in Noord-West Europa, aldus CEO van Modefabriek Caroline Krouwels. 

"Het moet een groot buzzing feestje worden"

16 oktober 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Nederland heeft 8 miljoen verzamelaars

Nederland telt meer dan 8 miljoen verzamelaars, waarmee het een belangrijke verzamelmarkt in Europa is. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Verzamelen in de 21ste eeuw’ van Catawiki. Nederlanders besteden jaarlijks gemiddeld €1.663 aan hun verzamelingen, ruim €150 meer is dan in andere onderzochte Europese landen.

Naast het onderzoeksrapport brengt Catawiki, in samenwerking met Hypebeast, ook een lijst met dé verzamelobjecten van de 21ste eeuw uit. Van het Barbie Malibu House tot de Ultrafragola spiegel van Ettore Sottsass en de Loewe Puzzle Bag. 

Persbericht CatawikiCulture Meets Collecting - the Definitive List of 21st Century Icons

16 oktober 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Open Call - modeontwerpers gezocht voor Linnen Beyond Fashion

In het project Linnen Beyond Fashion werken boeren, modeontwerpers en verwerkers samen om de lokale vlasketen opnieuw te (ver)weven. Linnen Beyond Fashion zoekt bevlogen modeontwerpers die met vlas willen leren ontwerpen om duurzame mode te maken.

Aanmelden kan tot uiterlijk 30 november 2024.

11 oktober 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Museumretail: flexibel, actueel en commercieel

Hoe laat je je museumwinkel optimaal inspelen op trends en actualiteiten? Op 18 november, tijdens de vierde editie van de Cultuur Retail Netwerk Dag, belichten sprekers en rondetafeldiscussies welke kansen en mogelijkheden er zijn voor culturele instellingen. Wat zijn de stappen om je winkel succesvol in de markt te zetten?

De nadruk van deze netwerkdag ligt op kennisoverdracht, verdieping en intensief contact tussen alle marktpartijen. 

Vierde editie Cultuur Retail Netwerk Dag

3 oktober 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Inspiratie-trip: naar Parijs met Jolanda Branderhorst

Een dagje inspiratie opdoen in Parijs, maar geen zin om voortdurend te zoeken en te hannesen met een maps-app? Jolanda Branderhorst (je kent haar van byBranderhorst) neemt je op 23 oktober mee naar haar favoriete adresjes. "We volgen mijn lievelingsroute langs de leukste adresjes: bijzondere winkels, stoffenzaakjes, een museum, een supercharmant restaurantje... Couleur locale!

Kosten voor deze inspiratie-dagtrip: € 195. Dat is inclusief een retourtje Rotterdam-Parijs én een lunch in dat charmante restaurantje.

Meer details via Instagram @byBranderhorst

3 oktober 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Reorganisatie bij woonmagazines DPG

Het segment Home Deco van DPG Media heeft een herpositionering ondergaan. Het resultaat: drie titels met elk een specifieke focus op een woonstijl en een afgebakende doelgroep. Naast vtwonen verschijnen er in oktober de nieuwe titels vtwonen Landelijk en 'high end woonglossy' Stijlvol Wonen - een fusie tussen Feeling Wonen, Stijlvol Wonen en Eigen Huis & Interieur.

Het Nederlandse merk Eigen huis & Interieur en het Vlaamse Feeling Wonen verdwijnen.

Lees verder bij de Bladendokter

3 oktober 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Christine Boland: Tijdgeest & Trends 2025

Elk jaar presenteert Christine Boland een diepgaande analyse van de tijdgeest; met signalen, bewegingen en trends die ons gedrag en onze keuzes beïnvloeden. Waardevolle informatie voor iedereen die zich bezighoudt met strategie, inkoop, marketing, consumentengedrag, design en trends.

Première: 9 oktober, terugkijken mogelijk

3 oktober 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Open Oproep: Warehouse Market

Textiellovers en -DIY'ers opgelet: er is een open oproep voor Warehouse Market, een driedaags evenement van 25 tot 27 oktober voor makers, designers en boekmakers.

De Warehouse Market is een open en inclusief evenement, er zijn geen selectieprocessen. Iedereen is welkom: van studenten en amateur-ontwerpers tot professionele ontwerpers (individuen en collectieven) van alle leeftijden, achtergronden en nationaliteiten - met een speciale aanmoediging voor individuen met een BIPOC-identiteit.

Show your stuff @ Warehouse Market
Resumé - kort nieuws 2024

Eindexamenexposities kunst- & designopleidingen

BNO geeftt weer een handig overzicht van de eindexamenesposities van design- en kunstopleidingen. 

Welkom nieuwe lichting! 

1 juli 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Book girl summer

Nu we constant worden overspoeld met beelden, kun je je als merk onderscheiden door een meer intellectuele weg in te slaan. Modemerken leunen daarvoor op het geschreven woord. Boeken! Literatuur! 

Begin juni organiseerde Miu Miu in acht steden - niet in Nederland - ‘Summer Reads’ pop-upkiosken om feministische literatuur te verspreiden. 

Zo kunnen merken inspelen op de toegenomen interesse in lezen - en de meer algemene wens om het rustiger aan te doen. De associatie met literatuur functioneert bovendien als een ‘third-space retailconcept’, die merken transformeert in culturele hubs waar consumenten hun tijd willen doorbrengen. 

Vogue: Why brands are leaning into the literary worldMiu Miu Summer ReadsMiu Miu Literary Club

17 juni 2024

Resumé - kort nieuws 2024

The Vogue Archive

Zojuist gelanceerd: The Vogue Archive, een project waarvoor Condé Nast samenwerkte met de Arts & Culture divisie van Google. Het is een adembenemende verzameling van 15.000 "nooit eerder vertoonde afbeeldingen", op verschillende manieren te doorzoeken: op model, fotograaf, kleur, decennium, categorie, modehuis, etc. (Ja, hier spreekt een instant fan.)

Aanbevolen!

13 juni 2024

Resumé - kort nieuws 2024

The era of micro trends

Heb je net ‘ballet core’ onder de knie, is het opeens ‘tomato girl summer’. Maar niet voor lang.

Mocht je ze willen bijhouden: microtrends hebben zulke korte levenscycli dat de laatste trend waarschijnlijk al oud nieuws is tegen de tijd dat het pakketje voor de deur ligt.

Even scrollen door de Aesthetics Wiki en je ontdekt honderden 'cores' en ‘aesthetics’ die je niet in je algoritmische feed tegenkwam. Dungeon punk bijvoorbeeld, Gopnik, Danish Pastel of Dark Academia. Gelukkig is er dus die Wiki. 

Aesthetics wikiExamining the Era of Micro Trends

13 juni 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Future on Stage - Maison&Objet

Heb je een nieuw (of jong) lifestyle- of decoratiemerk? De Maison&Objet heeft een perfect podium voor je: Future on Stage. Future on Stage is speciaal is ontwikkeld om je nieuwe merk te helpen groeien en bloeien. O, en niet onbelangrijk: het kost je helemaal niets.

Check of jouw merk in aanmerking komt en meld je aan! Wie weet sta je in september met jouw merk in de internationale schijnwerpers.

Future on Stage

12 juni 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Global Fashion Summit

Belangrijkste conclusie van de vijftiende editie van de Global Fashion Summit: de mode-industrie verandert niet zo snel als nodig is.

Toch waren er ook innovatieve ideeën en good news verhalen.Van fast fashion-merken die zich inzetten voor circulaire bedrijfsmodellen, tot advies over hoe je de CO2-uitstoot kunt loskoppelen van de omzetgroei. 

The Guardian: 10 take aways from the Global Fashion SummitReflecting on 15 Years of Global Fashion Summit

5 juni 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Open Foresight Hub

"The Open Foresight Hub is a platform - based on open and collaborative principles - for the exchange of views about futures and the forces shaping them; and about foresight methods and the people and organizations creating and using them. Centered on crowd-sourced wiki principles, the Open Foresight Hub is designed for anyone to access and contribute to the collective effort." 

De informatie is vooral gericht op maatschappelijke en economische ontwikkelingen - een geweldige plek om je research te starten (maar verwacht geen plaatjes). 

Foresights: bronnen, methoden en vergezichtenIets dichter bij huis - met plaatjes

11 juni 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Dove: AI-prompts voor inclusieve schoonheid

Dove brengt een "playbook" uit dat methoden beschrijft om humane en inclusieve schoonheid te creëren met generatieve AI. Nu W*lders Arisch propagandabeeld deelt lijkt me dit een heel nuttige exercitie (laat je studenten eerst eens hun tanden breken op de sectie 'guiding questions'). Dove zegt zelf overigens geen generatieve AI te (zullen) gebruiken. 

Beauty in the AI age

4 juni 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Maven: social media zonder stress

Iedereen weet het inmiddels: sociale media zijn schadelijk voor onze geestelijke gezondheid. Ze maken ons verslaafd en depressief, en zorgen voor steeds kortere lontjes. Maven, een nieuw sociaal netwerk biedt een gezonder alternatief. Mavens motto: follow interests, not influencers. 

In Maven geen likes en geen followers: je geeft je interesses aan, en die interesses bepalen, mét een flinke dosis toeval, wat je voorgeschoteld krijgt. Hoofdinvesteerder van Maven is Twitter-medeoprichter en voormalig CEO Ev Williams, die ook Medium heeft opgericht. Andere financiers zijn onder meer Sam Altman, CEO van OpenAI. 

A new social network that eliminates followers—and hopefully stress (Wired)Heymaven.com

4 juni 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Can you taste design?

Eten is een multi-zintuiglijke ervaring, en het design rondom je maaltijd – van restaurantinterieurs tot menulettertypen – kan daar een enorme impact op hebben. Maar deze onderscheidende ervaring lijkt verloren te gaan, nu gentrificatie zorgt dat alles wordt vermalen in homogeniteit, minimalisme en ‘verfijnd’ design.

Verandert daarmee ook de manier waarop we eten proeven en ervan genieten? Heerlijke long read met veel stof tot nadenken.

Typografie, kleur, smaak en het eethuisje om de hoek

1 juni 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Haken, hendels, handgrepen & andere hardware

Petra is een showroom voor artistieke hardware van visionaire ontwerpers, zowel bestaande boetiekhardwarelijnen als exclusieve, nieuw in opdracht gemaakte werken van onafhankelijke ontwerpers.  De collectie omvat designkastknoppen, ladegrepen, deurgrepen, schakelplaten, handgrepen voor apparaten, gordijnbinders, handdoekstangen en meer. 

De collectie van Petra bestaat voornamelijk uit handgemaakte armaturen in kleine batches, en hoewel er enkele hoogwaardige basisartikelen in zitten, kan het merendeel van het aanbod als statement-stukken worden beschouwd.

Interieurontwerpers kunnen zich aanmelden voor een handelsaccount om Petra-artikelen te kunnen doorverkopen

Hardware (maar dan mooi)

28 mei 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Insta-trend: Grid Zero

Een nieuwe trend in het gebruik van Instagram: niet posten. Dat wil zeggen: niet openbaar posten. Zie het als een reactie op de uitputtingsslag van het voortdurend jezelf presenteren

De ultieme aesthetic voor je feed is nu dus leegte. Je druk maken om de ‘aesthetic’ van je feed geldt inmiddels zelfs als ‘cheugy’. “It seems like all the hot brands and hot people these days are taking the tack of withholding.”

Dat mensen - en merken - niet meer openbaar posten wil overigens niet zeggen dat ze Instagram niet gebruiken: Instagram groeit nu vooral in DM's en stories. 

The less you care, the cooler you are
Resumé - kort nieuws 2024

Gaetano Pesce overleden

Architect en designer Gaetano Pesce is op 3 april overleden. Hij werd 84 jaar. Pesce experimenteerde met materialen en productieprocessen om objecten te creëren met zowel esthetische als diepere, soms politieke of religieuze betekenissen.

Voor hem was modernisme minder een stijl dan een methode om het heden te interpreteren en te zinspelen op de toekomst, waarin individualiteit behouden en gevierd wordt. De oneindige verscheidenheid in zijn werk was niet toevallig: hij zag diversiteit als rijkdom: “Als we hetzelfde zijn, kunnen we niet praten, omdat er niets te zeggen valt. Maar als jij en ik verschillend zijn, valt er veel uit te wisselen.” 

NYT over the "Designer Who Broke the Rules"website Gaetano PesceHommage door Goodmoods

5 april 2024

Resumé - kort nieuws 2024

HEY FRIEND!

Super happy, de optimistische tassencollectie HEY FRIEND!, een samenwerking tussen kunstenaar Bas Kosters en koda amsterdam. De tassen zijn - zoals altijd bij koda - gemaakt van knipafval. In dit geval van tentdoek van Karten Tenten: oersterk en licht in gewicht. Ze zijn laag voor laag, kleur voor kleur, gezeefdrukt door Mike in Amsterdam. 

Er zijn drie ontwerpen die een en al levenslust, vriendschap en vrolijkheid uitstralen. Nu nog kiezen. 

Instant happiness!

27 maart 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Creatieve processen - boek van Daniëlle Wanders

Voor sommige mensen zijn de creatieve processen zo vanzelfsprekend als ademhalen. Voor anderen is het creatieve proces als een gesloten boek, omdat ze, misschien wel ten onrechte denken niet cretaief te zijn. Met dit boek opent Danielle Wanders de wereld van creativiteit, en maakt het onzichtbare meer zichtbaar. Hoe denken we, waar komt die ene bepalende gedachte vandaan en hoe heb je het verband weten te leggen? Er zijn vele manieren van waarnemen, denken en doen.

Creatieve processen is verkrijgbaar in het Nederlands en in het Engels

22 maart 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Quirky & fun: collectie Folies bij Monoprix

Niet alleen HEMA zet vol in op een soort blijmoedigheid, ook HEMA's Franse evenknie Monoprix doet dat. Voor het doodgewone Monoprix ontwierp kunstenaar Axel Chay een serie stukken voor in knalkleuren. Van eierdop tot tapijtL alledaagse voorwerpen voor ongeremd wonen. 

Happiness hangt in de lucht :)

20 maart 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Pinterest & Reddit: optimisme ipv ophef

Waar de meeste social media platforms onze aandacht willen vasthouden door woede en verontwaardiging te stimuleren, kiest Pinterest ("the world’s most wholesome social media platform") een andere route. 

A better feed that actually feeds the soul
In een interview met de Financial Times vertelt Pinterest CEO Bill Ready over hoe hij AI wil inzetten voor positiviteit én kan groeien, geld kan verdienen en investeerders tevreden kan stellen. Pinterest zet niet per se in op de maximalisatie van kijktijd, maar wil ook het emotionele welzijn maximaliseren. Doel is om mensen zich beter te laten voelen, niet slechter.

Reddit naar de beurs
De beursgang van Reddit deze week laat zien dat content moderatie wel degelijk zakelijk succes kan opleveren. Ooit was het een toxic chesspool, inmiddels geldt Reddit als een betrouwbare bron voor informatie, ervaringen en gezichtspunten (als je begrijpend kunt lezen tenminste). Lezenswaardig artikel in de NYT. 

Bill Ready: why social media turned toxic and how we can fix itNYT: Reddit’s I.P.O. Is a Content Moderation Success Story

18 maart 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Tongue in chic - Joke Shop bij Selfridges

"Can you take a joke? Who cares! You can buy one at Selfridges London. At The Joke Shop, nothing is as it seems, so expect pranks and surprises as you explore the space."

De etalages zijn hilarisch; het assortiment bestrijkt de hele breedte: naast scheetkussens en jeukpoeder is er ook exclusieve merchandise. "There’s something for all the family at The Joke Shop, from pocket money purchases starting at 99p to tongue-in-chic pieces by serious designers." 

The Joke Shop

13 maart 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Iris Apfel overleden

Queen of maximalism, queen of color, queen of everything - stijlicoon Iris Apfel overleed op 1 maart op 102-jarige leeftijd. 

More is more & less is a bore

2 maart 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Raw Color x IKEA

IKEA en het Eindhovens ontwerpduo Raw Color hebben hun krachten gebundeld en presenteren de nieuwe limited TESAMMANS collectie. TESAMMANS staat volledig in het teken van het samenbrengen van kleur, kenmerkend voor de ontwerpen van Raw Color. De collectie bestaat uit meubels, textiel en woonaccessoires met onverwachte kleurcombinaties in levendige tinten. De items hebben de typische Raw Color signatuur met abstracte vormen, strakke lijnen en voorzien ieder interieur van een kleurexplosie. De collectie wordt voor het eerst gepresenteerd tijdens Paris Fashion Week - van 29 februari tot 3 maart. TESAMMANS is vanaf april verkrijgbaar in geselecteerde winkels.

Color the everyday ❤️

29 februari 2024

Resumé - kort nieuws 2024

M&O-trends vertaald voor museumwinkels

Ellen Groenveld van Cultuur en Retail vertaalde de trends van de Maison&Objet naar producten, kleuren, vormen en ideeën voor museumwinkels (en andere gift stores zou ik zeggen). Trendwatching toegepast, we ❤️ it. 

Trends voor de museumwinkel

12 februari 2024

Resumé - kort nieuws 2024

High Society's New Luxury Report

Excuse my language, maar lots to unpack in deze nieuwe white paper van Highsnobiety. Over klanten die niet langer alleen consument zijn, maar co-creators, ambassadeur en kanaal bijvoorbeeld. Over de opkomst van niche-merken en -culturen en het afnemend belang van holle beloften als 'purpose'. En over cultural credibility als nieuwe KPI.

Over the end of aspiration (as we know it), zeg maar.

New luxury's, new rulesThe end of aspiration
Resumé - kort nieuws 2024

Inspiratiesessie: home deco & circulariteit, 8 februari

Voor bedrijven in de woonbranche die een volgende stap willen zetten in hun duurzaamheidsstrategie heeft Irene Vermeulen een aantal interessante en gratis events in de planning;

Op ShowUP geeft Craftscurator op zondag 4 en maandag 5 februari om 13 uur een trend presentatie voor retailers. Daarin laat Irene zien hoe je het gedachtengoed van circulariteit kan inzetten om een nog beter en onderscheidender assortiment in te kopen.

Wil je daar meer over weten? Kom dan naar de gratis sessie op donderdag 8 februari van 11-13 uur in Apeldoorn.

  • Leer over circulariteit, en hoe je het kunt inzetten voor je bedrijf
  • Maak kennis met CIRCO en de trainers
  • Vertel ons over je bedrijf, en stel vragen
  • Schrijf je in voor de track, later in 2024

Inloop vanaf 10.30 met koffie/ thee. Vanaf 12.30 is er lunch en mogelijkheid tot vragen stellen en netwerken.

Meld je aan!Meer over duurzaamheid in home decoListenUP: Irene op showUP

25 januari 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Fashion for Good Museum verder als innovatieplatform

Het Fashion for Good Museum sluit de deuren om verder te bouwen aan een innovatieplatform. Daarmee wil de organisatie een daadwerkelijke verandering in de mode-industrie teweegbrengen. In Het Parool licht managing director Katrin Ley het besluit toe: "Onze focus verschuift naar het beschikbaar maken van innovaties. (...) De industrie moet veranderen en de minder belastende, nieuwe methodes daadwerkelijk implementeren in hun productie. Een capsulecollectie of een pilot voldoet niet meer. Het betekent dat we innovaties moeten kunnen schalen. Van Azië tot hier in de winkel. Dat is geen gemakkelijke weg en vraagt om financiële keuzes en investeerders, waarbij we de focus leggen op de innovaties met de meeste potentie en schaalmogelijkheden." 

Foto: Enzo Bonam

Meer in Het ParoolWebsite Fashion for GoodMuseumagenda

31 januari 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Future on Stage

Heb je een nieuw (of jong) lifestyle- of decoratiemerk? De Maison&Objet biedt met Future On Stage een unieke kans om je merk te exposen in het hart van de beurs. Check of jouw merk in aanmerking komt en meld je aan! Je hebt tot 26 april de tijd om je aan te melden voor dit lanceerplatform gewijd aan nieuwe lifestyle- en deco-merken. Wat dat voor jou zou betekenen? Een gratis stand in het hart van de Maison&Objet Paris van 5 tot 9 september 2024, én de promotie van je merk via de M&O communicatiekanalen.

Of je nu jouw klantenkring wilt uitbreiden of advies wilt krijgen van ervaren professionals, de Maison&Objet Paris-beurs is sowieso een geweldige plek om je merk op de internationale markt te lanceren. Het Future on Stage-programma biedt daarnaast waardevolle netwerkmogelijkheden; het brengt je direct in contact met experts en potentiële klanten die je kunnen helpen om jouw merk naar een nog hoger niveau te tillen. 

Check it: Future on Stage

30 januari 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Op de leeslijst: Filterworld

Wat is smaak? Waar komt je gevoel voor esthetiek vandaan? En wat gebeurt ermee als die botst met de visuele homogeniteit waarin we nu leven?

Een nieuw boek van Kyle Chayka: Filterworld. Filterworld gaat over hoe platforms als Instagram, TikTok en Spotify de afgelopen tien jaar alle vormen van culturele uitwisseling hebben overgenomen. Algoritmische aanbevelingen (denk aan de For You-feed van TikTok en de startpagina van Netflix) beloven personalisatie, maar zorgen  in de praktijk voor een homogenisering van cultuur, smaak en stijl. 

Filterworld: Algoritmes bepalen onze ervaringen en keuzesDe dominante esthetiek van Airbnb

30 januari 2024

Resumé - kort nieuws 2024

13 februari: Lunch&Learn over Maison&Objet

Op 13 februari kun je aanschuiven bij een Lunch&Learn-lezing, die deze keer gewijd zal zijn aan de laatste editie van de Maison&Objet. Geen uitgebreide trendlezing, maar een kort overzicht van de meest opvallende dingen. 't Is gratis en loopt via Zoom, je hoeft dus nergens naartoe. Even aanmelden, en je krijgt de link vanzelf in je mailbox.

You're invited! New & nice in Parijs: terugkijken naar septembereditieFoto: Het Turkse merk Deya debuteerde op M&O

25 januari 2024

Resumé - kort nieuws 2024

Maison Margiela Artisanal Collection 2024

De set dressing, de make-up, de muziek... en oja: de kleding. Blown away door collectie en show van John Galliano voor Maison Margiela. "The ritual of dressing is a composition of the self. With the body as our canvas, we build an exterior expressive of the interior: a form of emotion."  

Video van de showMaison Margiela op Instagram

25 januari 2024